Vad kan mordet på Palme för 30 år sen lära dagens skolelever?

Pressmeddelande   •   Feb 05, 2016 07:00 CET

Det är trettio år sedan skotten föll på Sveavägen och Sveriges statsminister Olof Palme blev mördad. Mordet skakade inte bara om en hel nation, det förändrade för alltid den svenska självbilden. Vilken betydelse har mordet på Sveriges statsminister för 30 år sedan för dagens skolungdomar?

- På mina resor runt om i Sverige har jag mött många skolungdomar som varit väldigt nyfikna på Olof Palme. När jag såg filmen Palme - sista timmarna frågade jag två ungdomar varför de ville se filmen. Deras svar kom direkt: "Vi vill veta mer om Olof Palme, som stod för fred och människors lika värde. Genom filmen får vi ett ljus i dagens mörker och elände." Olof Palme hade en obändig tro på att det goda var möjligt, säger Thage G Peterson, tidigare talman i Sveriges Riksdag och statsråd i flera regeringar under tre decennier.

I samarbete med TV4 och Ellung Media som producerat dokumentärfilmen "Palme – sista timmarna" har skoldistributören Filmo - en del av Swedish Film tagit fram Palme - sista timmarna , skolversionen.

- Jag tror filmen har många användningsområden i skolan. Vi som växte upp på 70- och 80-talet minns Palme väldigt väl. Jag tror det finns ett stort intresse efter den typen av politiker idag; någon som står upp för mänskliga rättigheter och tron på de goda krafterna i samhället, säger Mia Lund Arnell, ansvarig på Filmo.

Dokumentärfilmen skildrar de sista timmarna före och efter mordet. Den visar hur Palmes död påverkade samhällsdebatten och vår syn på säkerhet och öppenhet mellan medborgare och folkvalda. Den berättar om Olof Palmes år som statsminister och vad som visade sig skulle bli slutet för det Sverige där socialdemokratin i det närmaste var norm. Filmen belyser också hur både polis och media hanterade sitt uppdrag med en nationell kris.

– Med hjälp av de intervjuade personerna, unikt arkivmaterial samt och dokumentärens filmiska kraft vill jag också belysa 70- och 80-talets politiska frågor och tonläge. Men även visa på paralleller mellan då och nu – de likheter som vi ser i dagens samhällsklimat. Det är intressant att skildra inte minst för den publik som inte var med på 80-talet, säger Göran Ellung, regissör för Palme – sista timmarna.

Till filmen finns en handledning med kopplingar till läroplanerna Lgr11 och Gy11. Skolversionen är 35 min lång. Från slutet av februari finns även den ursprungliga dokumentären med spelfilmslängd hos Filmo (releasedatum är 26 februari). Sju AV-mediacentraler i Sverige har hittills köpt skolversionen. Från och med i höst finns den som strömmande på www.filmochskola.se. Filmen kan beställas som dvd direkt från distributören, med institutionella rättigheter. Det går tyvärr inte att beställa filmen som privatperson.

Swedish Film är sedan 1947 en distributör av filmer för visning i grupp inom det s.k. institutionella rättighetsområdet. Med detta avses enkelt uttryckt, filmvisningar som inte är biografvisningar eller visningar i privata hem. Företaget är organiserat i olika varumärken som bistår olika kundgrupper.

Filmo - erbjuder pedagogiskt intressanta och underhållande utbildningsfilmer av hög kvalitet för skolan. Våra filmer och studiehandledningar med övningar och frågor har koppling till Lgr 11 och GY 11.

Film och Skola - Gillar du strömmande film i undervisningen? Då gillar du Film och Skola. Med ett klick når du hundratals filmer i olika skolämnen, för alla åldrar. Som underlättar planeringen. Som inspirerar elever. Som får igång diskussioner.