Per-Eriks pris 2016 går till filmproducenten Anna Björk

I samband med Filmkonvent’16 delades Per-Eriks pris ut under tisdagen. Vinnare blev filmproducenten Anna Björk.

Motiveringen:

Personen i fråga är årsbarn med Filmpool Nords nuvarande vd och har även det gemensamt att hon vart med från ’the very beginning’: från de första stapplande stegen av filmproduktion i hemmamarkerna till att idag vara ett fullfjädrat proffs. Personen i fråga är inne på sitt tredje efternamn – och vem vet om det blir ett fjärde? För oss i norr har hens nuvarande namn ingenting med Dramatens tiljor och bladguld att göra. Det här är en jordnära person, med båda fötterna förankrade vid älv eller i hjortronmark.

Norrbotten och Nordkalotten löper som en röd tråd genom denna persons filmgärning: hon har skapat förutsättningar, producerat, organiserat, finansierat och även titulerat sig ’festivalsjef’ (norskt uttal). En gränsöverskridande filmmänniska utan vars arbetsinsatser filmen i Norrbotten inte vore det den är idag.

Om Per-Eriks pris:

I samband med att Per-Erik Svensson lämnade tjänsten som vd efter 16 år ville Filmpool Nords styrelse uppmärksamma hans betydelsefulla insatser för Norrbotten och för svensk film. Per-Eriks arbete har bidragit till att förändra den svenska filmbranschen i grunden och gjort den mer nationell – i ordets bästa bemärkelse. Per-Eriks pris ska delas ut till en person/grupp eller organisation som bidragit till att förändra det svenska filmlandskapet och gjort svensk filmproduktion mera nationell.

Pristagare utses av en jury bestående av Filmpool Nords före detta och nuvarande vd: Per-Erik Svensson och Susann Jonsson.

• norrbotten
  • filmpool nord
  • per-erikspris

Filmpool Nords vision

Vår vision är att film betraktas som en vital kulturform och viktig kulturnäring i Norrbotten och att Filmpool Nord är det nordliga navet i svensk och nordisk film- och tv-produktion.

Filmpool Nord AB
Stationsgatan 36