Siv sover vilse uttagen till Berlinale

Pressmeddelande   •   Dec 18, 2015 11:26 CET

Filmen SIV SOVER VILSE, som är inspelad i Luleå, är uttagen till Berlinale och kommer att ha sin världspremiär där. Berlinale är en årlig filmfestival i Berlin som tillhör världens stora filmfestivaler. På festivalen delas bl.a. priserna Guldbjörnen och Silverbjörnen ut. Premiär i Luleå sker i september 2016.

SF, Snowcloud Films och filmens team är glada över att SIV SOVER VILSE, i regi av Catti Edfeldt och Lena Hanno Clyne, får sin världspremiär i tävlan under Berlinale i februari 2016 i sektionen Generation Kplus.

Filmen är ett magiskt äventyr om att sova borta för första gången, och bygger på Pija Lindenbaums populära barnbok med samma namn. Filmen får biopremiär hösten 2016 i Sverige och Nederländerna, samt börjar säljas internationellt i samband med filmfestivalen i Berlin.

I rollerna återfinns debuterande Astrid Lövgren, som kommer från Luleå (Siv) och Lilly Brown (Cerisia), samt Henrik Gustafsson (Sivs pappa, Nils), Sofia Ledarp (Cerisias mamma Alva), Valter Skarsgård (Cerisias bror Elme) och de nederländska skådespelarna Barry Atsma (Cerisias pappa Bastiaan) och Annemarie Prins (Cerisias farmor).

SIV SOVER VILSE har producerats av Snowcloud Films i samarbete med Gilda Film och Saperi Film, i samproduktion med Sveriges Television och nederländska Viking Film. Filmen spelades in våren 2015 i Luleå och de visuella effekterna har producerats i Snowclouds studio i Stockholm.

Huvudproducent Petter Lindblad, samt samproducenterna Marleen Slot, Lena Hanno Clyne och Sara Sjöö kommer att närvara i Berlin under Berlinale och EFM tillsammans med SF:s exportavdelning.

” -Vi är otroligt glada över att ha blivit utvalda att tävla i festivalen. Vi förstår att det var ett riktigt hårt fält i år, men hoppades att de skulle tycka om filmen lika mycket som vi gör och att publiken ska känna detsamma. Vi ser fram emot att ha filmens världspremiär tillsammans med den tyska publiken”, säger huvudproducent Petter Lindblad."

Berlin Film Festival, den 66:e i ordningen, äger rum den 11-21 februari 2016.

Om filmen

Den väldigt fantasifulla Siv, 7 år, ska för första gången sova över hos sin nya kompis Cerisia. I ett hem som skiljer sig från hennes eget, tycker Siv att det mesta känns väldigt mysko. Men med hjälp av två pratsamma och bråkiga grävlingskompisar som dyker upp mitt i natten, är hon med om fantastiska äventyr som hjälper henne att acceptera det som är annorlunda och att hitta sig själv.

SIV SOVER VILSE är producerad med stöd från Svenska Filminstitutet, konsulent Magdalena Jangard, Filmpool Nord, Nordisk Film & TV Fond, Netherlands Film Fund, Netherlands Film Production Incentive, samt finansiering från Twin Film och Svensk Filmindustri.

Högupplösta bilder finns i pressrum www.sffilm.se.

Vid frågor vänligen kontakta Helena Stenberg: helena.stenberg@sf.se eller 070-620 35 32.
Vid frågor om utlandsförsäljning, besök www.sfinternational.se

Filmpool Nords vision

Vår vision är att film betraktas som en vital kulturform och viktig kulturnäring i Norrbotten och att Filmpool Nord är det nordliga navet i svensk och nordisk film- och tv-produktion.

Filmpool Nord AB
Stationsgatan 36