Filmstaden i unikt samarbete med Kungliga Operan

Filmstaden i unikt samarbete med Kungliga Operan

I ett unikt samarbete med Kungliga Operan livesänder Filmstaden mästerverket ”Rigoletto” av Giuseppe Verdi lördagen den 1 december på biograf Sture i Stockholm och Filmstaden Storgatan i Malmö. Uppsättningen har redan hyllats av en enig kritikerkår.

"Rigoletto” är en av Giuseppe Verdis mest dramatiska operor med premiär i Venedig 1851. I Sofia Jupithers uppsättning kretsar handlingen kring män med makt och utsatta kvinnor i en värld där rädslan dominerar. Sofia Jupither har regisserat för både teater och tv och hennes brutala uppsättning av ”Salome” med Nina Stemme på Kungliga Operan 2013 blev en stor publik- och kritikersuccé.

– Vi är mycket glada och stolta över samarbetet med Kungliga Operan. Deras repertoar i världsklass med allt från nyskrivna produktioner till klassiska mästerverk rimmar väl med Filmstadens långsiktiga och seriösa satsning på opera och balett på bio. Att nu få möjlighet att visa ’Rigoletto’ för vår biopublik känns stort, säger Helena Eklund, marknadschef Filmstaden.

I paradrollen som narren Rigoletto återfinns den internationellt prisade hovsångaren Karl-Magnus Fredriksson.
Text: Francesco Maria Piave, efter Victor Hugos pjäs ”Le roi s’samuse”.

Filmstadens publik kan även se fram emot Pjotr Tjajkovskijs balettklassiker ”Nötknäpparen”. En efterlängtad julfavorit som livesänds den 3 december i Stockholm, Göteborg, Malmö och Uppsala – en sedan länge utsåld nypremiär på ett av världens ledande operahus, Royal Opera i London. Inspelade föreställningar äger rum den 9 och 10 december i Jönköping, Linköping, Lund, Växjö och Örebro.

För konstälskarna erbjuder Filmstaden konstdokumentären ”Näckrosor av Monet – vattnets och ljusets magi”, som visas den 17 och 19 december i Stockholm, Göteborg, Malmö och Uppsala. Filmen ger en unik inblick i mästerverken av Claude Monet – en av världens främsta impressionister.

Vänner av opera och balett har även härliga upplevelser att se fram emot under 2019, då Filmstaden i samarbete med Royal Opera House visar föreställningar med eftertraktade artister i yppersta världsklass: ”Spader dam” (22 januari), ”La traviata” (30 januari), ”Don Quixote” (19 februari), ”Ödets makt” (2 april), ”Faust” (30 april) och ”Romeo och Julia” (11 juni). På repertoaren finns även konstdokumentären ”Klimt and Schiele: Eros and Psyche” (14 januari).

För ytterligare information vänligen kontakta: Caroline Hellström, pressansvarig Filmstaden: caroline.hellstrom@filmstaden.se, 076-525 6756.

Filmstaden AB är en av Sveriges ledande leverantörer av kultur och nöje med ca 11 miljoner biobesök per år. Vi driver 38 biografer med totalt 264 salonger och drygt 34 000 fåtöljer. Vi finns på 22 orter och hos oss arbetar 1 200 personer.

Vi ingår i Odeon Cinemas Group som ägs av världens största biografkedja AMC.

Ytterligare information fås av Filmstadens informationschef Thomas Runfors på telefon 08-680 35 00 eller via mail thomas.runfors@filmstaden.se