Frossa i Indiska filmer under filmfestivalen Cinema Indien

Frossa i Indiska filmer under filmfestivalen Cinema Indien

För tredje året i rad bjuder India Unlimited, tillsammans med Indiska Ambassaden och SF Bio, in till den årliga filmfestivalen Cinema Indien. Mellan den 21 och 24 april får publiken se filmer från flera genrer men även en unik chans att träffa både regissörerna och skådespelarna bakom filmerna.

-Vi är stolta över att Cinema Indien äger rum på vår fina biograf Sture. SF Bio vill alltid erbjuda en bred repertoar och samarbetet med India Unlimited är en förlängning av det då det innebär att publiken får se filmer som de annars troligen inte kunnat se på bio, säger SF Bios informationschef Thomas Runfors.

Under de fyra dagar som festivalen pågår visas 12 filmer som representerar olika genrer, språk och teman. Festivalen vill på det sättet visa att film från Indien erbjuder så mycket mer än Bollywood-filmer med sång och dans som huvudingrediens.

Utöver filmerna som visas kommer regissörer och skådespelare finnas på plats både för att presentera och diskutera filmerna. Bland annat är välkända regissören, skådespelerskan och manusförfattaren Aparna Sen hedersgäst och hennes film Arshinagar, en modern tolkning av Shakespeares tidlösa klassiker Romeo och Julia, är festivalens öppningsfilm. Innan filmen startar kommer Aparna delta i ett samtal med regissören och skådespelaren Helena Bergström, lett av kulturjournalisten Jannike Åhlund.

-Cinema Indien erbjuder någonting för varje smak. För den som redan har intresse för indisk film ges möjligheten att frossa i samtida filmkonst. Den som inte är så bekant med indisk film har chansen att upptäcka en värld, lika färgglad och mångfacetterad som filmernas ursprungsland, säger Indiska Ambassadören Banashri Bose Harrison.

Hela programmet för Cinema Indien finns presenterat på www.cineaindien.se och SF Bios hemsida, www.sf.se, och där finns även biljetterna till de olika föreställningarna till försäljning.

För ytterligare information, kontakta SF Bios Informationschef Thomas Runfors på telefon 08-680 36 83 eller via mail thomas.runfors@sfbio.se

För intervju med enskilda regissörer eller skådespelare, kontakta India Unlimiteds VD Sanjoo Malhotra på telefon 070-718 46 09 eller via email sanjoo@indiaunlimited.se

SF Bio AB ingår i Nordic Cinema Group som är Nordens största biografaktör med 103 anläggningar och 586 biosalonger i sex länder – Sverige, Norge, Finland, Estland, Lettland och Litauen. Nordic Cinema Group bildades 2013 genom en sammanslagning av de starka biografaktörerna SF Bio, SF Kino, Finnkino och Forum Cinemas och ägs av Bridgepoint och Bonnier AB. 2012 omsatte Nordic Cinema Group ca 2 600 Mkr. Sedan 1980 har SF Bio i Sverige byggt 30 nya biografer med 248 salonger och 29 971 fåtöljer och bolaget har ca 1 300 anställda.