Kollektivavtal ger möjlighet att påverka

Glenn Axelsson är förbundsstyrelseledamot och även vice ordförande i klubben på Forex bank. På mindre än tio år har klubben tillsammans med klubben för dotterbolaget X-change växt från ett 50-tal medlemmar till över 600 stycken. Med kollektivavtalet som tecknades har en hel del förbättrade villkor tillkommit, som rätten att få vara med och bestämma.

-  Under 2009 blev det ett tryck bland de anställda att gå med i Finansförbundet. Man kände att det var viktigt att ha ett riktigt fackförbund bakom sig och att teckna ett ordentligt kollektivavtal. Ett avtal som båda parter ägde och som inte kunde sägas upp hur som helst, säger Glenn Axelsson, förbundsstyrelseledamot i Finansförbundet och vice ordförande i klubben Forex bank.

Fram till 2009 var ett 50–tal av Forex banks cirka 600 anställda med i Finansförbundet. Under 2009 slogs Finansförbundsklubben ihop med Samrådsföreningen (SRF) och man kämpade för att företaget skulle teckna kollektivavtal med Finansförbundet. Fler och fler anställda ställde sig bakom kravet och Finansförbundsklubben växte till 300 medlemmar.

-  Under hösten 2009 förhandlade Finansförbundet med arbetsgivaren och i december kom man överens om att teckna ett kollektivavtal. Avtalet började gälla från den 1 januari 2010. Eller det är egentligen två avtal, ett centralt och ett lokalt. Vi fick en hel del nya och bättre villkor som vi inte hade haft tidigare.

För två år sedan bildade Forex bank-koncernens dotterbolag X-change klubb och klubben på X-change har idag cirka 55 medlemmar.

-  Vi har två klubbar i Forex bank-koncernen, en för Forex bank och en för dotterbolaget X-change. Tillsammans har vi cirka 610 medlemmar. Klubbarna jobbar tätt tillsammans, vi har till exempel gemensamma styrelsemöten och fungerar mer eller mindre i praktiken som en klubb.

Viktigast är rätten till att MBL-förhandla

Det centrala avtalet fungerar som en grund, en mininivå. Det lokala avtalet är anpassat efter Forex Bank-koncernens förutsättningar. Förutsättningar som arbetsgivare och fackförbund är överens om. Avtalen tecknades parallellt och i det centrala avtalet regleras till exempel semesterersättning för rörliga delar och extra sjuklön vid längre sjukfrånvaro. Förbättrade villkor som de tidigare inte hade haft.

-  Det lokala avtalet väger tungt. Lönen sätts helt och hållet lokalt och det lokala avtalet reglerar även förskjuten arbetstid som är viktigt för våra medlemmar då många arbetar kvällar och helger, likaså är arbetstidsfrågor viktigt, säger Glenn Axelsson.

-  Numera finns ett lokalt medbestämmandeavtal som reglerar hur klubbarna och arbetsgivaren ska samverka. Relationen mellan klubbarna och arbetsgivaren är god. Arbetsgivaren lyssnar och tar till sig synpunkter från klubbarna och vi har haft möjlighet att påverka många beslut. Den möjligheten fanns inte innan kollektivavtalet tecknades. Det är nog det viktigaste, rätten att MBL-förhandla.

Idag har klubbarna inom Forex Bank-koncernens cirka 610 medlemmar av cirka 930 anställda i Sverige. Medlemsantalet ökar ständigt och klubbarna är aktiva med flera kontaktombudsmöten per år. I kollektivavtalet har man kommit överens om att alla medlemmar får använda fem timmar varje år för att gå på fackliga möten. Det har underlättat att hålla medlemsmöten då många medlemmar har schemalagd arbetstid.

-  Idag har vi kontaktombud i nästan alla butiker och på vårt huvudkontor. Kontaktombuden är aktiva och de har kontaktombudsmöten ungefär varannan månad. Kontaktombuden är klubbstyrelsens viktigaste kanal ut i organisationen. Medlemsmöten har vi en gång om året och då har vi olika tillfällen så att alla medlemmar ska ha möjlighet att närvara. På medlemsmötena diskuterar vi till exempel lönesättningsprinciper och ger tips och råd inför löneförhandlingar. Vi strävar efter att jobba lokalt för att komma medlemmarna så nära som möjligt.