Vasaloppet blir grönare tack vare unik lösning

Nu blir Vasaloppet grönare än någonsin.

När krögaren Robert Tamm och hans personal tar betalt för maten i det stora mässtältet intill målgången i Mora, kommer kassatransaktionerna att ske på ett nytt revolutionerande sätt.

– Tack vare en så kallad ”GreenBin”-funktion på kassaapparaterna behöver vi inte längre skriva ut några kvitton om inte kunden särskilt begär det, säger Robert Tamm.

Under Vasaloppet 2013 serverade Robert Tamm och hans personal över 20 000 portioner mat och hade över 35 000 transaktioner i de fem kassaapparaterna.

För varje transaktion skrevs ett kvitto ut och i stort sett samtliga kvitton slängdes direkt i en papperskorg.

– Ett enormt slöseri, både miljömässigt och ekonomiskt. Det var åtskilliga släpvagnar med säckar fyllda med kvitton som kördes till återvinningen, säger Robert Tamm.

Men nu är det slut med denna miljöförstörande hantering.

Samtliga kassaapparater i mattältet i Mora är från och med i år utrustade med en alldeles ny teknisk lösning, kallad GreenBin – eller ”grön papperskorg”. När summan är inslagen i kassaapparaten, trycker personalen bara på GreenBin-tangenten, summan registreras som vanligt och kvittot hamnar i ett digitalt ”moln” i stället för i en papperskorg någonstans i mattältet.

Tekniken har tagits fram av Findity i samarbete med kassaregisterleverantören Datorama.

– Ett problem med denna kvittofria hantering har varit skatteregler, men tjänsten är nu godkänd av Skatteverket och det känns otroligt spännande att lösningen nu kan lanseras i samband med Vasaloppet, säger Jojje Pettersson, marknadschef på Findity.

För Robert Tamm innebär GreenBin inte bara att han slipper kostnaderna för kvittorullar.

– Framför allt är det en vinst för miljön. Det jag sparar in på kostnader för inköp av kvittorullar, kan jag investera i att utveckla den ”gröna” kvittohanteringen, säger Robert som kommer att ha samma lösning på kassaapparaterna Tegera Arena, Dalatravet och de andra restaurangerna han driver i företaget Mat vid Siljan.

GreenBin är en vidareutveckling av Sparakvittot som är en tjänst där man som privatperson kan samla alla sina kvitton digitalt i stället för att hantera utskrivna kvitton. Vill man ha kvittot för utläggsredovisning eller liknande kan man också få det digitalt med tjänsten Sparakvittot. Detta innebär att kassan kan vara helt och hållet pappersfri om man väljer det. Papperskvitto finns som alternativ om det finns ett behov.