Gå direkt till innehåll
Under höstlovet undervisar vi skolkockar i ämnet vegetarisk matlagning för en hållbar framtid

Blogginlägg -

Visste du att mycket av den mat som barn äter i skolor runt om i landet kommer från oss på Findus? Som leverantör av mat till Sveriges skolor vill vi ta ansvar för att maten som lagas och serveras i skolorna inte bara är god och nyttig utan även hållbar. Vi startade därför under hösten 2017 Green Cooking Academy där Findus Foodservices utbildar kockar i vegetarisk matlagning.

Under förra veckan, medan eleverna var på höstlov, passade vi på att utbilda skolkockar på flera platser runt om i landet. I vårt eget provkök i Malmö tog Finduskocken Kenneth emot Helsingborgs kommun för två dagars utbildning med kommunens förskole- och skolkockar. Ett par timmar norrut höll våra distrikschefer Emma och Christoffer samma utbildning för kockar i Trollhättans kommun. Utbildningen hölls i kommunens centralkök där det dagligen tillagas 8000 portioner mat.

I Tyresö söder om Stockholm höll distriktscheferna Calle, Lotta och Emma utbildning för Tyresö kommunen. Dagen inleddes med en genomgång av Findus hållbarhetsarbete och en diskussion kring hur vi på Findus tillsammans med kommunerna kan göra världen mer hållbar. Diskussionen resulterade i att kommunens skolor ska lansera vegetariska veckor, nästa gång i februari 2019. Kul att se att vårt initiativ Green Cooking Academy ger konkreta resultat!

Våra utbildningar avslutas alltid med att den mat som lagats under dagen dukas upp till ett grönt smörgåsbord. Medan vi äter diskuterar vi intrycken från dagen, vilka möjligheter som kockarna upplever med att tillaga vegetariska rätter och hur vi tillsammans kan göra verklig skillnad för båda människa och miljö genom maten vi äter.

Läs mer om Green Cooking Academy.

Maria Svantemark
Nordic Sustainability Manager
Findus Sverige

Välkommen till Findus - Djupfrysta grönsaker, fisk och måltider sedan 1941

Findus Sverige AB är marknadsledande inom frysta grönsaker, fisk och lagade rätter. Kvalitet och smak samt hälsa och hållbarhet är sedan starten på 1940-talet nyckelord för verksamheten. Vårt engagemang bygger på att vi vill hjälpa alla som lagar mat att göra livet bättre i flera avseenden. Oavsett om du lagar mat privat - till dig själv, till vänner eller familj - eller om du i din yrkesroll lagar mat - till skolbarn, restaurangbesökare eller äldre - vill Findus bidra med naturlig, näringsrik och hållbar mat, varje dag.

Findus Sverige, med huvudkontor i Malmö, ingår i Nomad Foods Europe (NFE), Västeuropas största livsmedelsbolag inom kategorin fryst mat. Koncernen omsätter 2,3 mrd kronor och sysselsätter 180 medarbetare i Sverige. Bolaget har 4 800 medarbetare i 17 länder samt 13 egna fabriker i Europa. Nomad Foods Europe marknadsför produkter under varumärkena Findus, Birds Eye, Iglo, la Cocinera, Lutosa, Goodfella’s och Aunt Bessie’s.

Findus Sverige AB
Nordenskiöldsgatan 8, hisshall B