Findus tar initiativ till branschsamverkan kring kvalitetsfrågor

Pressmeddelande   •   Feb 11, 2013 18:25 CET

För att stärka kvalitetskontrollen inom livsmedelsindustrin tar nu Findus initiativ till ett branschforum där livsmedelsproducenter och handeln ska diskutera hur man kan samarbeta för ett ökat konsumentskydd.

–Det är helt avgörande att konsumenterna kan känna förtroende för de produkter som finns på marknaden och att matens innehåll överensstämmer med det som står på förpackningen. Genom samarbete ska vi minska risken för framtida fusk och bedrägerier, säger Jari Latvanen VD Findus Nordic.

– Exempel på frågor att diskutera gemensamt är till exempel hur vi kan samverka kring olika tester och kvalitetskontroller, samt om vi kan dela information om de revisioner av underleverantörer som vi livsmedelsproducenter gör löpande, fortsätter Jari Latvanen.

Branschforumet kommer att drivas inom ramen för branschorganisationen Livsmedelsföretagen (Li). Inbjudna är nyckelpersoner från bland annat Livsmedelsföretagen, ICA, Coop, Axfood och Bergendahls.

För mer information kontakta:

Findus

Anna Broekman, email anna.broekman@se.findus.com eller telefon 042-86101 eller 042 - 86000

Livsmedelsföretagen (Li)

Peter Wannding, email peter.wannding@li.se  eller telefon 073 - 032 65 13

Findus Sverige AB är ett av landets ledande livsmedelsföretag med drygt 200 djupfrysta produkter och 50 kolonialprodukter i sortimentet. Dessutom marknadsförs drygt 350 produkter för restaurang- och storköksmarknaden. Kvalitet och matglädje är nyckelord för verksamheten. Findus Sverige AB har cirka 900 medarbetare och omsätter cirka 2 miljarder kronor. Findus introducerade djupfryst i Sverige på 1940-talet genom fryst spenat och bär.
Följ även Findus på: www.findus.se // www.facebook.com/FindusSverige // www.twitter.com/Findus_se

Kommentarer (0)