Finjaprodukter till Astrid Lindgrens Värld

Just nu pågår en utökning av Astrid Lindgrens Värld och Finja har levererat specialgjorda prefabväggar till de två nya miljöerna. Vi är även delaktiga på plats och bygger samtliga småhus.

Temaparken Astrid Lindgrens Värld grundades 1981, i barnboksförfattaren Astrid Lindgrens födelsestad Vimmerby. Här får både stora som små ett kärt återseende med sagofigurer ur Astrid Lindgrens sagoberättelser så som Pippi Långstrump, Emil i Lönneberga och Karlsson på taket i deras riktiga och ursprungliga miljöer.

Den aktuella storsatsningen har premiär den 17 juni och baseras helt och hållet på sagan om Bröderna Lejonhjärta. Området, som blir drygt 10 000 kvadratmeter stort, kommer föra besökarna tillbaka till ”sagornas och lägereldarnas tid” där Törnrosdalen och Körsbärsdalen, med hjälp av bland annat Finjaprodukter, realiserats och återskapats.

Unika betongelement
Finjas roll i skapandet av den aktuella sagobyn har varit att tillverka betongelement till 17 småhus och en bro samt delta i monteringsfasen. Utmaningen har legat i att få produkterna att se ut som om de är runt 1 000 år gamla, när de i själva verket kommer direkt från fabrik.

Även grundmaterial från Finja
Det skapas inte enbart nytt inne i parken utan det byggs även ett stort antal nya campingstugor i anslutning till området. Till de 27 stugorna har Finja levererat både cellplast och kantelement. Övernattande besökare till Astrid Lindgrens värld riskerar med andra ord inte att frysa om fötterna då grunderna till stugorna är väl isolerade.