Äntligen lanserar vi frysta Fiskköttbullar!

Nu lanserar Fiskeriet stekta frysta Fiskköttbullar som är en enkel och hälsosam måltidslösning i vardagen. Vi ser att konsumenterna har en stark medvetenhet och efterfrågar i allt större utsträckning hälsosamma och hållbara alternativ till sina vardagsrätter. Havsbaserad mat är en överlägsen proteinkälla, både ur en hälso- och hållbarhetssynpunkt.

̶  Vi lanserar Fiskeriet Fiskköttbullar, eftersom vi vill uppmuntra till att äta mat från havet fler gånger i veckan. Fiskköttbullarna är snabba, enkla och lätta att förstå hur man tillagar och vad man serverar till, då liknande produkter finns på marknaden. Livsmedelsverket rekommenderar att man ska äta fisk minst 2 till 3 gånger i veckan och här erbjuder vi en hälsosam och enkel måltidslösning som sparar tid i vardagspusslet, säger Marie Lannebrink, Brand Manager, Fiskeriet.

Fiskeriet inspirerar till att hitta nya måltidslösningar med havsbaserade råvaror. Fiskeriets Fiskköttbullar är stekta, glutenfria, MSC- och nyckelhålsmärkta. Säljs frysta i en förpackning om 400 g och har en rund fin smak, är perfekt för många tillfällen.

̶  Vi vet att konsumenterna inte bara tänker på familjen när de väljer mat utan också att de ser på världen och miljön i stort. Därför har vi valt MSC-certifierad fisk till våra fiskköttbullar vilket innebär att fisken är vildfångad, kommer från livskraftiga bestånd och har fiskats med omtanke om havsmiljön. För oss är det viktigt att vi kan erbjuda konsumenterna inte enbart hälsosamma utan även hållbara produkter, säger Karolina Nygren, Marknads- och Innovationschef, Fiskeriet.

Fiskeriets Fiskköttbullar lanseras vecka 12 och finns på ICA, Coop och Mathem.se. Rekommenderat konsumentpris är 49,50 kr för 400 g.

• Mat

• Stockholm

Fiskeriet Sverige AB etablerades 2019. Viproducerar, säljer och marknadsför förädlad sjömat i Sverige. Fiskeriet ingår i koncernen Insula AS. Vi är tillsammans 1100 anställda i koncernen och omsätter ca 6,4 miljarder. Våra varumärken i Sverige är Fiskeriet, Lofoten, Frøya, Lysekils, Lobster och Sjöboden allt i fisk.

Jörgen Bergqvist

Presskontakt CEO 08-480 046 16