FixCandle 1 av 12 som är i Sverigefinal i Venture Cup

Sveriges hetaste affärsidéer har plockats fram från landets alla hörn. Nu gör 12 av dem upp om titeln Sveriges Nästa Tillväxtföretag på Venture Cups Sverigefinal i Stockholm den 10 juni. Här presenteras årets finalister.

Venture Cup är Sveriges ledande tävling för affärsidéer. Under hösten och våren har 32 regionala vinnare korats i Nord, Syd, Väst och Öst. Nu har juryn valt ut 12 av dem som får tävla på Sverigefinalen den 10 juni i Stockholm.

Finalistfältet består av en salig blandning av idéer och branscher. Vad sägs om en digital plattform för att skänka kläder, medicinsk utrustning som hjälper sjuksköterskor att pricka rätt eller ljusklister som gör att du aldrig mer behöver kämpa med att få stearinljus raka?

Vi har ett riktigt bra finalistfält i år. Jag vet att juryn kommer ha en tuff uppgift att utse vinnarna, säger Maria Olsson, Sverigechef på Venture Cup.

De 12 finalisterna tävlar i fyra olika tävlingskategorier och på finalen koras vinnare i kategorierna Människa & Samhälle, Life Science & Teknik, Miljö & Energi samt Webb, Mjukvara & Media. Kategorivinnarna vinner 20.000 kr och konsulttjänster från SEB. Utöver detta koras en av vinnarna som totalvinnare och går hem med ytterligare 130.000 kr och konsulttjänster från McKinsey & Company. Dessutom föräras de med titeln Sveriges Nästa Tillväxtföretag.

Vilka team som står som vinnare i slutändan avgör Venture Cups Sverigejury som består av experter med olika kompetensområden och som har handplockats för sitt uppdrag. I juryn hittar vi namn som Joel Kjellgren, site manager på Facebook, Alexander Hars, grundare av Let’s Deal och Eva Fors, Chief Operating Officer på Microsoft.

Priserna delas ut under en galakväll i Norra Latins Pelarsal i Stockholm. Närmare 250 gäster från näringsliv och innovationssektorn förväntas närvara under kvällen.

Vi ser verkligen fram emot att få samla vårt nätverk och våra partners för att lägga full fokus på entreprenörerna. Sverigefinalen är deras kväll, säger Maria Olsson.

Mer information och biljetter till Sverigefinalen finns att hitta på www.venturecup.se/sverigefinalen. Kvällen kommer även att streamas live från samma sida.