Fjällmaraton ett av sju stopp i nytt internationellt mästerskap inom traillöpning – Spartan Trail World Championship

Spartan, världens största företag inom uthållighetssport, har tillsammans med ett antal utvalda etablerade trailarrangemang skapat Spartan Trail World Championship. 2.500.000SEK i totala prispengar skall fördelas över sju arrangemang i fyra världsdelar med distanser från 21 km till 100 miles. Svenska KIA Fjällmaraton Årefjällen är en av de sju historiska nedslagsplatserna för mästerskapet.

Spartan arrangerar årligen mer än 250 event i mer än 40 länder och är världens största företag inom OCR (obstacales course race) och uthållighetsidrott. Första upplagan av Spartan Trail World Championship innehåller sju mästerskapsdestinationer och på varje plats kommer det finnas två kategorier av lopp som ingår i mästerskapet; Trail Run som är från 21 km upp till 49 km och Trail Ultra med distanser från 50 km och upp till 100 miles.

Den stora satsningen är en dramatisk expansion av Spartan Trail som lanserades förra året. Loppen i Spartan Trail World Championship har noggrant valts ut på grund av dess historia, utmanande terräng och fantastiska natur.

– För oss är det enormt hedrande och ett bevis på att vi håller hög internationell klass på våra arrangemang att få hamna i ett sådant här fint sällskap av anrika internationella arrangemang inom trail. Att en stark aktör ligger bakom satsningen och att vi tror på idén med upplägget med ett rimligt antal anhalter i mästerskapet gjorde att vi inte kunde stå utanför den här möjligheten, säger Patrik Nordin, grundare och arrangör av Fjällmaraton.

KIA Fjällmaraton Årefjällen har utvecklats från ett arrangemang med knappa 60 deltagare 2005 till nuvarande veckokoncept med nio lopp över olika distanser och totalt dryga 3000 startande.

– Vi ser det här samarbetet främst som en möjlighet att få visa upp den fantastiska fjällmiljö vi har här uppe för en bredare internationell publik. Samtidigt vill vi erbjuda våra duktiga nationella löpare möjligheten att få utmana några av de tunga internationella toppnamnen på hemmaplan, säger Patrik Nordin, grundare och arrangör av Fjällmaraton.

Spartan Trail World Championship:

Sydamerika: Patagonia Run, Argentina: 3–4 april

Sydeuropa: Lavaredo Ultra Trail, Cortina, Italien: 25–27 juni

Norra Europa: Fjällmaraton, Åre, Sweden: 25 juli–1 augusti

Nordamerika: Kodiak Big Bear, Big Bear, Kalifornien, USA: 14–15 augusti

Asien: TBD

Centralamerika: La Ruta Trail, Costa Rica: 14 november

Final stop World: Transgrancanaria, Gran Canaria, Kanarieöarna, Spanien: 4–8 mars 2021

MEDIA KONTAKT (Svenska): Patrik Nordin, +46 703198786 patrik@fjallmaraton.se

MEDIA CONTACT (English): Jonathan Fine, +1 7812483963 jonathanf@spartan.com