Kia ny huvudpartner till Fjällmaraton Årefjällen

Kia Motors Sweden är ny huvudpartner till Fjällmaraton Årefjällen. Kia Fjällmaraton Årefjällen växer i år till sammanlagt åtta löpartävlingar för såväl motionär som elit under veckan 29 juli – 5 augusti.

Höjdpunkten blir ett av Sveriges tuffaste och mest populära terränglopp, Kia Fjällmaraton, som avgörs över 43 km i fjällterräng med en total vertikal stigning på 2 100 höjdmeter.

– Tillsammans med Kia vill vi fortsätta utveckla och stärka konceptet i Årefjällen, säger Patrik Nordin, arrangör Fjällmaraton Årefjällen. Kia är ett starkt varumärke som satsar på framtiden med miljöanpassad hybridteknik. Matchningen är perfekt till Fjällmaratons fokus på långsiktigt hållbara evenemang där vi investerar i upprustning och utveckling av regionens naturleder.

Provkör – eller vinn – en Kia!

Utvalda bilmodeller kommer att finnas på plats i Åre under veckan där deltagare och publik kan titta på och även provköra bilarna. Alla som kommer i mål i onsdagens nya breddlopp, Copper Trail 7K med start och mål på Åre torg, är dessutom med och tävlar om en bil.

– Att få krydda ett av loppen med möjligheten att vinna en Kia blir ett starkt argument för att förlänga sin vistelse till mer än bara över en av helgerna, säger Patrik Nordin, arrangör Fjällmaraton Årefjällen.

Veckokonceptet lockar totalt 3 000 deltagare och erbjuder åtta olika lopp över distanser från 7 km till 43 km samt publikvänliga speciallopp som Peak Performance Vertical K och Inov-8 Sprinten. För de allra yngsta finns Lundhags Minimaraton som arrangeras i Edsådalen.

Huvudloppet Kia Fjällmaraton innebär 43 km och 2100 höjdmeter i krävande fjällterräng efter en led som tar deltagaren från starten i Vålådalen via tre fjäll till målet i Trillevallen. Loppet har blivit en klassiker inom traillöpningen och startfältet rymmer 1100 deltagare första lördagen i augusti varje år.

För Kia Motors Sweden går naturupplevelsen, den unika svenska förmånen att röra sig fritt i naturen, och arrangemangets miljötänk hand i hand med Kias fokus på hållbar mobilitet.

– Det känns väldigt spännande att bli officiell partner till Fjällmaraton Årefjällen, säger Jonas Nilsson, marknadschef Kia Motors Sweden AB. Vi tycker det är viktigt att engagera oss i det som engagerar vår målgrupp och delar passionen för terränglöpning och utmaningar.

Patrik Nordin, Fjällmaraton Årefjällen:

– Fjällmaraton har visionen att tillsammans med Kia som partner bli en väl etablerad årligt återkommande vecka i Årefjällen som sätter fokus på fjällupplevelsen till fots för såväl elit som motionär.

• kia
  • fjällmaratonveckan