Tour de Fjällmaraton nyhet när KIA Fjällmaraton Årefjällen firar 15-årsjubileum!

2019 firar KIA Fjällmaraton Årefjällen 15-årsjubileum. Arrangemanget har utvecklats till en hel vecka fylld av fjällupplevelser med totalt åtta lopp, där det finns alternativ för alla i familjen.

Årets stora nyhet är Tour de Fjällmaraton! Konceptet är enkelt, det är löparens totaltid på samtliga sex etapper som räknas, minus eventuella bonussekunder från Sprinten.

- Det känns jättekul att knyta ihop våra lopp och skapa en rejäl tävlingsutmaning för löpare som inte får nog av de enskilda loppen, säger Patrik Nordin, grundare och tävlingsledare för KIA Fjällmaraton Årefjällen.

Hederspriser till topp tre i dam- respektive herrklassen och självklart stor prestige i att få de första två inteckningarna i Tour de Fjällmaratons vandringspris.

Även Tour de Fjällmaratons bergakung och bergadrottning kommer att utses efter summering av varje deletapps uppförssträcka som ingår i bergatröjan.

Se nedan vilka etapper som ingår i Tour de Fjällmaraton:

Etapp 1 den 27 juli - Salomon 27K, 27 km och 1150 hm
Från starten i Ottsjö över tre fjäll; Hållfjället, Grofjället och Välliste; till målet i Trillevallen.

Etapp 2 den 28 juli - Kopparnatten, 8 km och 300 hm
Exklusivt lopp endast för Tourdeltagarna.

Etapp 3 den 30 juli - Peak Performance Vertical K, 5 km och 1000 hm
Start på Åre torg och mål på Åreskutans topp, vilket innebär 1000 vertikala höjdmeter.

Etapp 4 den 31 juli – Copper Trail 7K, 7km och 450 hm
Alla som fullföljer loppet är med i utlottningen av en bil.

Etapp 5 den 1 augusti - SWIX Sprinten, 250 m och 15 hm
Samma koncept som längdskidåkningens sprintar med kval och påföljande utslagsheat, en publiksuccé.

Etapp 6 den 3 augusti – KIA Fjällmaraton, 43 km och 2100 hm
Sveriges mest anrika och prestigefyllda fjällopp - från starten i Vålådalen över tre fjäll, Ottfjället, Hållfjället och det avslutande Välliste innan målet vid Trillevallen.

KIA Fjällmaraton Årefjällen 2019 går av stapeln 27 juli – 3 augusti.

För mer information om KIA Fjällmaraton Årefjällen

Tävlingsledare