Mjukvara från FlexLink underlättar FDA-godkännande

Press Release   •   Sep 29, 2003 11:41 CEST

FlexLink har erhållit betydande order på mjukvara och utrustning för montering och kvalitetskontroll av medicinteknisk utrustning. För närvarande är tre större projekt under uppbyggnad hos ledande tillverkare i USA. Mjukvaran ger underlag för godkännande av kontrollmyndigheten Food and Drug Administration. Det totala ordervärdet är ca 16 Mkr.

Leveranserna omfattar kompletta monteringslinjer med tillhörande mjukvara som styr och dokumenterar processen i detalj. Produkterna som skall monteras är katetrar, en ny generation tandställningar, och fyllningsautomater för läkemedel. Myndigheternas krav på kvalitet och kontroll i tillverkningsprocessen för denna typ av utrustning har ökat under de senaste åren.

FlexLinks unika plattform för mjukvara, MES, Manufacturing Execution System, som utvecklats för bl.a. elektronikproduktion ger den information och dokumentation som krävs för strikt kvalitetskontroll, produktionsledning och uppföljning. I kombination med standardiserad, modulbyggd utrustning ger anläggningen ett flexibelt produktionssystem med full kontroll och dokumentation.

"Vi ser dessa projekt som ett genombrott för vår teknik med tillämpningar inom automatiserad montering av produkter med högt förädlingsvärde, där flexibilitet och full spårbarhet är avgörande framgångsfaktorer. Särskilt glädjande är att vi får leverera till tillverkare i USA, där kraven är höga och marknadspotentialen stor," säger Fredrik Jönsson, VD, FlexLink.

FlexLink startade sin verksamhet 1980 och är en ledande global leverantör av innovativa automationslösningar till monterings- och tillverkningsindustrin. FlexLink, med huvudkontor i Göteborg, har 550 anställda i 25 bolag och representation i 50 länder. 2002 var omsättningen 1 152 Mkr.

Göteborg den 29 september 2003

Fredrik Jönsson