Flowcrete Sweden ser till att Mall of Scandinavia får 130 000 kvm ljus och välkomnande parkeringsyta

Ett nöjescentrum, en internationell shoppingdestination och Stockholms bästa restaurangupplevelse.

När gallerian Mall of Scandinavia öppnar i september 2015 läggs den sista pusselbiten i Stockholms nyaste stadsdel Arenastaden. Mall of Scandinavia byggs av Peab och ägs av Unibail-Rodamco som är Europas ledande företag inom kommersiella fastigheter.

Unibail-Rodamcos specialinriktning är köpcentrum och företaget äger 82 köpcentra i 12 länder varav fyra sedan tidigare finns i Sverige. Mall of Scandinavia är ett jätteprojekt och gallerian kommer att rymma 250 butiker och mer än 20 restauranger.

Gallerian får också en parkeringsyta i flera plan på hela 130 000 kvm (4 000 p-platser). Här blir det inte ett traditionellt tråkigt parkeringsgarage utan en estetiskt tilltalande miljö som känns trygg och är lätt att hitta i. Gallerians placering nära E4 och E18 gör att de flesta besökarna sannolikt kommer att använda bil för att ta sig till och från Mall of Scandinavia.

En viktig del av byggprojektet är därför den väl tilltagna parkeringsytan som blir ljus och välkomnande genom parkeringshusbeläggningen Deckshield från Flowcrete Sweden. Arbetet pågår för fullt och varje vecka färdigställs cirka 4000 m2 parkeringsbeläggning som utförs av Flowcretes auktoriserade entreprenör Linotol.

Det största projektet någonsin för Flowcrete i Sverige.

Flowcrete Sweden, ingående i Flowcrete Group Ltd, har sedan 1968 utvecklat, tillverkat och marknadsfört fogfria golvbeläggningar för industriella och publika miljöer. Produktionsanläggningen ligger i Perstorp och företagets golvprodukter exporteras till många länder runt om i världen. Flowcretes referenslista med stora projekt är lång, men Mall of Scandinavia rankas ändå som det största projektet någonsin i Sverige.

- Att vi fått förtroendet att leverera vår parkeringsbeläggning till Mall of Scandinavia ser vi som en bekräftelse på att vi ligger i täten när det gäller att utveckla beläggningar som svarar upp mot mycket högt ställa krav. Parkeringshus är ett prioriterat marknadssegment för oss och vi har satsat mycket utvecklingsarbete på att ta fram beläggningar som är anpassade för det nordiska klimatet. All den snö, slask, salt, sand och vatten som bilarna tar med sig in i parkeringshusen kan orsaka svåra betongskador och armeringskorrosion.

Med Deckshield ger vi parkeringshus täta ytskikt som hindrar klorider att tränga in i betongen. För att få ett slitstarkt skydd anpassas tjocklek, halkskydd och ballastmaterial efter den belastning ytorna kommer utsättas för, vilket givetvis är viktigt med den intensiva biltrafik man förväntar sig i Mall of Scandinavia, säger Urban Steen som är projektansvarig hos Flowcrete Sweden.

Ambitionen att göra Mall of Scandinavia till en upplevelsegalleria gör att kraven ställs högt även när det gäller parkeringsmiljön. Den ska kännas välkomnande och det ska också vara lätt att hitta tillbaks till sin bil.

- Det kommer att bli olika färgnyanser av Deckshield på parkeringsplanen vilket gör det lättare för bilägarna att hitta tillbaks. Att det också lagts så stor vikt vid att välja en beläggning som bidrar till skapa en ljus parkeringsmiljö tycker vi är glädjande. Det finns en tydlig trend idag att man vill skapa parkeringsmijöer som känns både trygga och trevliga att besöka.

Här kan vi erbjuda många alternativ med våra beläggningar och det finns också stora möjligheter att med golvdesign och olika färger göra parkeringshus till något av en upplevelse och inte bara en p-yta för bilar, avslutar Urban.

• projekt
  • trygghet
  • färgnyanser
  • linotol
  • flowcrete sweden ab
  • mall of scandinavia
  • parkeringshus
  • deckshield
  • golvbeläggning

Flowcrete Sweden AB finns i skånska Perstorp, där vi också har en modern och effektiv produktionsanläggning som levererar golvbeläggningar framförallt till den Skandinaviska och Europeiska marknaden.

Vår internationella närvaro, kombinerad med en unik teknisk service och ett stort nätverk av kvalificerade auktoriserade entreprenörer som är utbildade av oss, säkerställer att ditt golvprojekt är i trygga händer.