Blekinegflyg har lyft till Gdansk

Pressmeddelande   •   Aug 29, 2007 13:39 CEST

Måndagen den 27 augusti gick Blekingeflygs premiärtur mellan Ronneby och Gdansk. En linje som gör att Blekinge kommer närmare Polen och Europa. Dagen inleddes med mingel på Ronneby flygplats kl. 11.30. Region Blekinges regionråd Mats Johansson klippte bandet och förrättade den officiella invigningen. Därefter lyfte ett så gott som fullsatt plan och begav sig av mot Lech Walesa Airport i Gdansk. Bland resenärerna fanns inbjudna politiker från Blekinges kommuner och Region Blekinge, flera av Blekingeflygs ägare, representanter från Blekingska företag samt ett antal bokade privatresenärer. När planet landade hälsades resenärerna välkomna av Lech Walesa Airport, med dubbla vattensaluter och en mindre flygformationsuppvisning. En polsk delegation väntade bestående av personal och Vd från flygplatsen, politiker från Gdansk, Gdynia, Sopot och Pommern samt representanter från polska företag och press. Efter hoppfulla tal om utökade möjligheter till affärsutbyten, samarbeten och ökat turistiskt resande hölls en presskonferens. Därefter gavs det utrymme för gästerna att hälsa på varandra och samtala en stund innan det var dags för de svenska resenärernas återresa. Innan avfärd hissades Blekingeflygs flagga på flygplatsen. Planet landade åter i Ronneby strax innan kl. 16 måndag eftermiddag. I och med detta är Blekingeflygs satsning på flyg mellan Ronneby och Gdansk igång och kommer inledningsvis att flyga tre turer i veckan: måndag, onsdag och fredag. Om flyglinjen utvecklas bra finns planer på att utöka till fem avgångar i veckan. Biljettpriserna kostar enkel resa från 295 kr exklusive avgifter. Avgångarna samordnas med ordinarie turer till Stockholm vilket innebär att linjen även blir intressant för resenärer som vill flyga mellan Stockholm och Gdansk. Liksom tidigare är det låga priser och regional utveckling som står i centrum för Blekingeflyg. Bokningar av resor görs på www.blekingeflyg.se. Bilder från premiärturen på denna länk. http://hotel.velocitytech.net/b0363/blekingeflyg/ För mer info: Göran Christensson Delägare Blekingeflyg 073-331 21 35 Christer Paulsson, 0709-414490