BRA sätter in extraavgång Stockholm-Göteborg för drabbade tågresenärer

Pressmeddelande   •   Jun 01, 2018 18:24 CEST

Kombinationen av banarbete och hög värme gör att tågtrafiken under helgen kommer att drabbas av stora störningar. Flygbolaget BRA märkte direkt av beskedet om störningar i tågtrafiken och alla platser på lördagsavgångarna mellan Stockholm och Göteborg blev omedelbart slutsålda. Då beslutade BRA sig för att undersöka vad som med kort varsel är möjligt att sätta in i form av extra kapacitet. Resultatet är en extra avgång på lördagen i båda riktningarna.

Extra avgång:

Bromma - Göteborg klockan 12.05

Göteborg - Bromma klockan 13.35.

Biljetterna finns nu ute till försäljning på flygbra.se och via resebyråer. Avgången kommer att flygas med en Fokker 50 med plats för 50 passagerare. På söndagen finns i skrivande stund ett antal biljetter kvar till försäljning, även om åtgången är stor också under söndagen.

– Vi gör vad vi kan för att hjälpa de resenärer som drabbas av tågkaoset under helgen och hoppas att andra aktörer som har möjlighet att hjälpa till gör detsamma, säger Emma Sandsjö, kommunikationschef för BRA.

För mer information, kontakta Emma Sandsjö, 076-555 74 03, eller emma.sandsjo@flygbra.se

BRA står för Braathens Regional Airlines. BRA är också så som vi vill att kunderna ska uppfatta oss.

BRA flyger till flest orter av alla bolag i Sverige: Stockholm (Bromma), Göteborg, Malmö, Umeå, Visby, Kalmar, Ronneby, Sundsvall, Helsingborg/Ängelholm, Östersund, Växjö, Trollhättan, Halmstad, Jönköping, Norrköping (från Visby), Mora (från Ängelholm). BRA samarbetar med Finnair och flyger till Helsingfors från Bromma, Malmö och Umeå samt från Visby på sommaren. BRA flyger även till Berlin från Växjö.

Med sina 2,2 miljoner passagerare årligen, främst affärsresenärer, har BRA en marknadsandel om cirka 30 procent. Enligt Svenskt Kvalitetsindex var BRAs passagerare var de nöjdaste inom svenskt flyg år 2016, 2017 och 2018. De 1200 svenska medarbetarna är anställda lokalt, med svenska villkor och bor på de orter i Sverige som BRA flyger mellan.

Som enda flygbolaget i regeringsinitiativet Fossilfritt Sverige arbetar BRA aktivt för ett fossilfritt inrikesflyg till år 2030. BRA är först i världen att erbjuda alla resenärer att välja biobränsle till sin flygresa vid bokning. Samtidigt har nya, moderna flygplan med lägre utsläpp ersatt äldre. Få flygningar görs på hög höjd och raka flygvägar prioriteras alltid. Redan år 2009 miljöcertifierades BRA som världens första passagerarflygbolag.

2016 etablerades varumärket BRA efter en sammanslagning av flera regionala flygbolag som ingick samma svenska koncern. Bolagets flyg-DNA sträcker sig ända tillbaka till 1940-talet. BRA ägs av det svenska investmentbolaget Braganza som är helägt av Per G Braathen och hans familj. www.flygbra.se