BRA satsar på större flygplan i Umeå

Pressmeddelande   •   Nov 30, 2016 19:00 CET

Med start i april utökar BRA satsningen på linjen Umeå-Bromma. Med större, moderna flygplan kommer 200 fler Umeåbor i veckan än tidigare kunna resa till Bromma flygplats på de mest populära avgångstiderna.

I april anländer det första ATR-flygplanet till Umeå för att stärka upp satsningen på trafiken mellan Umeå och Bromma. ATR 72 har plats för 72 passagerare och är det mest miljöeffektiva i sin storleksklass. Det gör att antalet platser på de populära morgonavgångarna till Bromma ökar från 50 till 72 per avgång. Vid större kapacitetsbehov kommer BRA:s jetflygplan användas på sträckan.

Till midsommar ska samtliga SAAB 2000-flygplan som idag flyger för BRA i Umeå att ha ersatts av nya ATR-flygplan.

– ATR är moderna flygplan som är oöverträffade när det gäller att minimera klimatpåverkan. Därför är vi väldigt glada att kunna erbjuda flygningar med dessa nya flygplan också i Umeå, säger Marie Jarl, regionchef BRA i Umeå.

De nya flygplanen flyger något långsammare än de BRA flyger med idag, vilket gör att tidtabellen för linjen Umeå-Göteborg blir kraftigt försämrad. BRA väljer därför att upphöra med direkttrafiken mellan Umeå och Göteborg efter midsommar. Umeå-Göteborg kommer istället att flygas med mellanlandning på Bromma flygplats där tidtabellerna anpassas för att skapa snabbare och smidigare byten.