Flygbolaget BRA vill flyga Jönköping – Bromma med start inom två veckor

Pressmeddelande   •   Maj 17, 2018 15:56 CEST

Christian Clemens, vd för flygbolaget BRA

Svenska inrikesflygbolaget BRA sitter i intensiv planering för att förhoppningsvis kunna börja flyga reguljärt mellan Jönköping och Bromma, två gånger per dag med start inom de två närmaste veckorna.

Planen är att flyga en morgon- och en kvällsavgång per dag från Jönköping, med fler avgångar efter sommaren.

Vad det blir för flygplanstyp och hur många platser per vecka det innebär är dock för tidigt att säga.

– Vi tror på Jönköping som destination och ser att Jönköpingsborna behöver pålitligt flyg för att regionen ska fortsätta vara attraktiv för näringsliv och tillväxt, säger Christian Clemens som är vd för flygbolaget BRA.

– Jönköping – Bromma är en av de linjer vi beräknar att vi kan flyga med lönsamhet. Vi har Sveriges nöjdaste kunder och vi tror att det kommer att göra att vi kan växa tillsammans med marknaden i Jönköping, säger Christian Clemens.

BRA är det enda flygbolaget i världen som erbjuder alla resenärer att individuellt boka flyg med 100 procent biobränsle som ett tillval för enhetspriset 300 kronor per flygsträcka. Det fossilfria biobränslet tankas i efterhand av BRA, som då byter ut vanliga jet bränslet i motsvarande mängd som det köpta biobränslet. Detta minskar klimatavtrycket för flyget avsevärt och bidrar till ökad efterfrågan på biobränsle till inrikesflyget.

Utan att föregå planeringen, som pågår för fullt, finns möjlighet att trafiken genomförs med flygplanstypen ATR, som är det mest klimatsmarta flygplanet på kortare flygsträckor. Samtidigt är det något större, med fler stolar än det flyg som NextJet flugit med på sträckan.

Mer information kommer från BRA så snart planerna kan presenteras.

För mer pressinformation:

Emma Sandsjö, Kommunikationschef för BRA, 076-555 74 03, emma.sandsjo@flygbra.se

BRA Pressjour utanför kontorstid: 010-722 16 62

Pressbilder för fri publicering:https://www.mynewsdesk.com/se/flygbra/latest_media

BRA står för Braathens Regional Airlines. BRA är också så som vi vill att våra kunder ska uppfatta oss. 2016 etablerades varumärket BRA efter en sammanslagning av flera regionala, svenska flygbolag som redan ingick samma svenska koncern. BRA är miljöcertifierat enligt ISO 14001 sedan 2009 och arbetar aktivt för ett fossilfritt inrikesflyg. BRAs 2,2 miljoner passagerare var de nöjdaste inom svenskt flyg både 2016 och 2017. Och BRA har en svensk marknadsandel om 30 procent. De 1200 medarbetarna är lokalt anställda och bor på de orter i Sverige som BRA flyger mellan: Stockholm (Bromma), Göteborg, Malmö, Umeå, Visby, Kalmar, Ronneby, Sundsvall, Helsingborg/Ängelholm, Östersund, Växjö, Trollhättan, Halmstad, Norrköping (från Visby), Mora (från Ängelholm). BRA flyger även till Berlin från Växjö.

Ett samarbete med Finnair gör det möjligt att flyga till Helsingfors via Bromma eller Umeå från alla BRAs avreseorter i Sverige.BRA ägs av det svenska investmentbolaget Braganza som även äger resebyråkedjan Ticket. Braganza är helägt av Per G Braathen och hans familj.www.flygbra.se