Fortsatt Sveriges punktligaste flygbolag

Pressmeddelande   •   Aug 08, 2012 14:02 CEST

Malmö Aviation är fortfarande Sveriges punktligaste flygbolag. Detta står klart efter en jämförelse sedan konkurrerande bolag lämnat sin trafikstatistik för juli. Under månaden avgick 91,2 % av Malmö Aviations flyg på tid vilket är hela 5 procentenheter bättre än närmsta konkurrent.

- Sommaren innebär för oss ett flygschema med många avgångar till stora och små charterflygplatser i Europa vilket brukar medföra lite sämre punktlighet, vilket också avspeglar sig i statistiken med endast 91,2% inom tid. Det är vi inte nöjda med utan hade ett måltal på 96% vilket är mer i linje med våra ambitioner om att leverera en punktlighet i absolut toppklass, säger Bengt Roswall, VD på Malmö Aviation.

Punktligheten redovisas i antalet avgångar som avgår inom 15 minuter från utsatt tid och är samma för alla flygbolag världen över. För hela året är Malmö Aviations punktlighet uppe på 91,0%.

- I juli genomför vi 99,9% av alla planerade avgångar vilket ger oss ett ackumulerat regularitetsmått för 2012 på hela 99,7%, avslutar Bengt Roswall.

För mer information vänligen kontakta Henrik Löfberg, Marknadschef Malmö Aviation på henrik.lofberg@malmoaviation.se eller 070-606 55 29

Följ oss:

Malmö Aviation är ett av Sveriges ledande inrikesflygbolag och ingår i Braathens Aviation-koncernen. Flygplansflottan består av 11 moderna jetflygplan av typerna RJ100 och RJ85 och bolagets huvudverksamhet är inrikes linjetrafik från cityflygplatsen Bromma Stockholm Airport till Malmö, Göteborg och Umeå. I samarbete med Brussel Airlines trafikeras Bryssel från Stockholm/Bromma, Göteborg och Köpenhamn och i samarbete med Finnair flygs sträckan Bromma-Helsingfors. Malmö Aviation utför också charterflygningar till över 35 europeiska destinationer. 2011 flögs cirka 1 400 000 passagerare och omsättningen var drygt 1,5 miljarder kronor. Antal anställda är ca 470. Malmö Aviation är miljöcertifierat enligt ISO 14001.

Under flera år har Sveriges affärsresenärer utsett Malmö Aviation till "Bästa Flygbolag" (vinnare av Business Travel Award) och Sveriges resebyråanställda har valt bolaget till ”Bästa Inrikes Transportbolag” (vinnare av Grand Travel Award) sammanlagt elva gånger.