Gotlandsflyg ökade 31% i juli – nytt passagerarrekord

Pressmeddelande   •   Aug 08, 2012 18:16 CEST

Gotlandsflyg ökar antalet resenärer under juli månad med 31% och passerar för första gången 30.000 passagerare en enskild månad. Totalt åkte 30.737 personer med Gotlandsflyg i juli. Den största tillväxten kommer från den nystartade Malmölinjen samt Bromma, Arlanda och Göteborg. För sommarmånaderna juni och juli totalt är ökningen 33%, 55.000 passagerare i år mot 41.475 st 2011.

Totalt reste 30.737 passagerare med Gotlandsflyg till och från Bromma, Arlanda, Göteborg, Malmö, Helsingborgsregionen, Skavsta, Sundsvall, Helsingfors och Oslo under juli. Det är en ökning med 7.236 resenärer eller 31% mot föregående år och innebär nytt passagerarrekord för juli. Den nystartade Malmölinjen tillförde 4.313 resenärer, Stockholm ökade med 3.539 passagerare eller drygt 20%. Göteborg ökade med 1.223 resenärer vilket motsvarar 45% mot 2011. Den nya flyglinjen till Torp utanför Oslo har haft 580 resenärer i juli månad. För sommarmånaderna juni och juli totalt är ökningen 33%, 55.000 passagerare i år mot 41.475 st 2011.

-      Vi är väldigt nöjda med resandeutvecklingen i juli. Självklart har Skyways konkurs bidragit till vår ökning, men mer än hälften av ökningen kommer från Malmölinjen och Göteborg där Skyways inte hade någon trafik, säger Gotlandsflygs chef Ola Mattsson. Att både SAS och Norwegian fortsätter sin sommartrafik i år stimulerar konkurrensen och förbättrar ytterligare turistGotlands tillgänglighet, fortsätter Ola Mattsson.

Gotlandsflyg kommer under hösten och vintern trafikera Arlanda med en Saab 340 (33 säten) med 50-60 turer per vecka och fortsätter arbetet med att hitta en varaktig lösning för Arlandatrafiken.

-       Den kapacitet vi kan tillhandahålla under hösten och vintern kan vid vissa dagar och  tidpunkter, t ex vissa morgnar och kvällar, upplevas som för liten men förhoppningen är att det ska fungera eftersom vi kunnat öka kapaciteten en hel del på Bromma istället.

För mer information kontakta:

Ola Mattsson, chef Gotlandsflyg

e-post: ola@gotlandsflyg.se

Gotlandsflyg: Besöksadress: Visby flygplats, 621 45 VISBY

Gotlandsflyg AB startade 2001 för att pressa priserna på den gotländska flygmarknaden. Idag transporterar vi över 280.000 resenärer varje år, året runt till Stockholm/Bromma samt Arlanda, Göteborg och Ängelholm/Helsingborg samt till fem sommardestinationer. 2006, 2008, 2010 och 2011 var Gotlandsflyg det flygbolag i svenskt inrikesflyg med mest nöjda kunder enl Svenskt Kvalitetsindex. Genom att endast flyga turbopropellerplan minskar vi vår miljöpåverkan. Vi sorterar allt avfall ombord och alla resor är klimatkompenserade genom EU:s utsläppsrättshandel. Sedan december 2009 är vi också ISO 14001-miljöcertifierade. Sedan 2010 driver vi också chartertrafik direkt från Gotland.