Inför VAB-säsongen: Flygbolaget BRA lanserar fri ombokning vid VAB

Pressmeddelande   •   Aug 25, 2017 11:24 CEST

Sveriges näst största inrikesflygbolag, BRA, lanserar fri ombokning för alla föräldrar som behöver vabba. Med en skärmavbild från ansökningen hos Försäkringskassans för ”vård av barn” är det bara att boka om flygbiljetten.

"Vi vill helt enkelt underlätta för alla föräldrar att vara hemma med sina sjuka barn" säger Emma Sandsjö som är Kommunikationschef för flygbolaget BRA.

"Den planerade flygresan ska inte vara avgörande vid beslut om att stanna hemma med ett sjukt barn eller inte" fortsätter Emma Sandsjö.

"Med oss flyger många i arbetet och vi skapar nu enkel möjlighet att boka om mötet och vara hemma med sitt sjuka barn istället".

Flygbolaget BRA har noterat att säsongen för VAB inleds i september, strax efter skolstart och kulminerar i februari-mars.

Under september ökar uttaget av VAB-dagar med omkring 70 procent jämfört med augusti, enligt Försäkringskassans statistik.

Fri VAB-ombokning gäller under september och till mitten av oktober för alla biljetter och priskategorier. För fri VAB-ombokning finns inga andra krav än en skärmavbild av ansökt uttag av dagar för ”vård av barn” från Försäkringskassan.

Mer om VAB hos Försäkringskassan: https://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/vard_av_barn_vab

BRA står för Braathens Regional Airlines, men det är också ett löfte om hur bolaget vill uppfattas av kunderna. BRA flyger till Stockholm Bromma, Umeå, Östersund, Sundsvall, Visby, Trollhättan, Göteborg, Växjö, Kalmar, Ronneby, Halmstad, Ängelholm och Malmö. BRA har Sveriges nöjdaste flygpassagerare både 2016 och 2017. BRA är miljöcertifierat enligt ISO 14001 och arbetar aktivt för ett fossilfritt inrikesflyg. BRA har 1100 medarbetare fördelat på 13 orter i Sverige. BRA ägs av Braganza som är Per G Braathens svenska investmentbolag.