Kalmarflyg satsar och anställer fler medarbetare

Pressmeddelande   •   Aug 26, 2015 11:00 CEST

När Kalmarflyg summerar första halvåret är det med passagerarrekord. För att möta efterfrågan växlar bolaget nu upp till ett större flygplan och nyanställer både kabinpersonal och markpersonal.

– Kalmarborna och såklart många andra av oss som bor här i regionen är beroende av snabba och smidiga transporter mellan Kalmar och Stockholm. Vi har vuxit successivt här i Kalmar och växlat upp kapaciteten allt eftersom efterfrågan ökat. Nu är vi redo att ta nästa steg. I januari planerar vi att successivt börja flyga med ett större flygplan och i början av andra kvartalet kommer vi att ha växlat över till vårt nya flygplan, säger Anna Soltorp, regionchef för Sverigeflyg där Kalmarflyg ingår.

Första halvåret 2015 har Kalmarflyg haft rekordmånga resenärer mellan Kalmar och Bromma flygplats. Jämfört med 2014 har antalet resenärer ökat med drygt 6 procent. Det nya flygplanet, en ATR 72-500, har plats för 72 passagerare, vilket är 22 fler än dagens SAAB 2000. ATR 72-500 är ett av världens mest miljöanpassade flygplan i sin storleksklass, som med sin bränsleeffektivitet minskar utsläppen av koldioxid per passagerarkilometer med cirka 40 procent jämfört med dagens trafik.

Under vintern kommer Kalmarflyg tillsammans med koncernsystrarna inom Sverigeflyg och Malmö Aviation gå samman under namnet BRA. Som förberedelser inför det nya namnet arbetar Kalmarflyg och systerbolagen just nu med att synkronisera tidtabeller för att göra det enklare att resa vidare från Bromma. För Kalmar ligger fokus på sträckorna Kalmar-Sundsvall, Kalmar-Umeå, Kalmar-Östersund och Kalmar-Visby.

Satsningen i Kalmar innebär att Kalmarflyg kommer att nyanställa både kabinpersonal och markpersonal på flygplatsen. Totalt handlar det om 5-6 nya tjänster och rekryteringen påbörjas inom kort.

– När vi startade Kalmarflyg för 8 år sedan var det för trygga regionens behov av snabba och smidiga kommunikationer. Det här är ännu ett steg i den riktningen. När vi i vinter kraftsamlar under det nya namnet BRA kommer vi fortsätta ha regionens bästa för ögonen, säger Anna Soltorp.