Klart för start: Halmstad-Bromma

Pressmeddelande   •   Jul 12, 2012 13:55 CEST

Den 27 augusti är det premiär för linjen Halmstad-Bromma i Kullaflygs regi. Sverigeflygs linjenät omfattar då 12 året runt-linjer varav två från Halmstad.

– Det finns en stor efterfrågan på att flyga direkt till Bromma, närheten till city och de smidiga flödena på flygplatsen uppskattas av allt fler. Satsningen på Halmstad-Bromma gör att vi nu får ett allt mer komplett linjenät. Via Bromma kan våra passagerare nu resa vidare till 6 olika destinationer med oss på Sverigeflyg och 3 destinationer med Malmö Aviation, säger Michael Juniwik, VD för Sverigeflyg.

Halmstad tillkom som destination i Sverigeflygs nät i maj tidigare i år då linjen Halmstad-Arlanda startade. Bara några veckor senare aviserade Skyways att de ansökt om konkurs och Kullaflyg har sedan dess ökat trafiken mellan Halmstad och Arlanda. Större delen av Sverigeflygs linjenät är centrerat till Bromma flygplats, och nu får även Halmstad en direktlinje till Bromma och därmed en koppling till Sverigeflygs och systerföretaget Malmö Aviations inrikesnät.

Till att börja med kommer linjen att trafikeras tre gånger dagligen i vardera riktningen på vardagarna och en tur på söndagarna med en Saab 2000 med plats för 50 passagerare. Operatör för linjen är Sverigeflygs mångåriga samarbetspartner Golden Air.

Just nu pågår arbetet med att bygga upp en lika lokalt förankrad produkt i Halmstad som på övriga orter inom Sverigeflyggruppen.

– Att vi är nära våra kunder är en del av vår styrka. Därför kommer vi att satsa på lokalproducerad mat som vi serverar ombord. Vi kommer också att behöva nyanställa fyra personer baserade i Halmstad som vill arbeta med incheckning och boarding ena dagen och ombord på flygplanet andra dagen, säger Michael Juniwik, VD för Sverigeflyg.

Höstens biljetter på sträckan Halmstad-Bromma finns redan idag tillgängliga på kullaflyg.se och sverigeflyg.se. Inom kort kommer de även att finnas till försäljning via Malmö Aviation och resebyråer.

Sverigeflyg är samlingsnamnet för Sveriges snabbast växande flygbolag. Syftet är att med effektiv flygdrift skapa lägre priser på flyg till och från Stockholm. Utifrån Bromma trafikerar Sverigeflyg sex permanenta inrikeslinjer och charterflyg på säsongsbasis  från de lokala orterna. Bolaget består av Blekingeflyg, Flysmåland, Gotlandsflyg, Kalmarflyg, Kullaflyg och Sundsvallsflyg. Sedan starten 2001 har Sverigeflyg sänkt priserna på svenskt inrikesflyg samtidigt som resenärerna fått ett effektivare och miljövänligare inrikesflyg. Sverigeflygs bolag är miljöcertifierade enligt ISO 14001. Sverigeflyg har "Sveriges nöjdaste kunder" inom inrikesflyg, enligt Svenskt Kvalitetsindex 2010 och 2011.

www.sverigeflyg.se