​Ökad efterfrågan på flygresor på Gotland – BRA satsar på efterlängtad eftermiddagsavgång

Pressmeddelande   •   Aug 09, 2017 10:58 CEST

Under första halvåret har antalet resenärer som rest med BRA ökat med 7 procent. För att möta behovet av effektiva resor till Stockholmsregionen sätter BRA in en efterfrågad eftermiddagsavgång.

Resandet från och till Visby fortsätter att öka. När BRA summerar det första halvåret har antalet resenärer ökat med hela 7 procent jämfört med samma tid året innan. Den 19 september adderar BRA därför en eftermiddagsavgång till och från Visby. De nya avgångarna kommer att flygas tisdagar till fredagar, vilket är de dagar då efterfrågan är som störst. Det innebär att det under dessa dagar är 9 avgångar i vardera riktningen.

Tisdagar, onsdagar och torsdagar kommer den nya avgången att lyfta från Bromma till Visby klockan 14.45 och landa i Visby klockan 15.25. Sedan vänder flygplanet tillbaka från Visby till Bromma klockan 15.45. På fredagar är avgångstiden till Visby klockan 16.00 och till Bromma 17.00.

–­ Jag är övertygad om att det faktum att vi har många avgångar att välja på är bra och ger våra kunder en stor flexibilitet. Hittills har vi saknat en eftermiddagsavgång som gör det möjligt att resa upp till Stockholm tidigt på morgonen och vara tillbaka på ön i tid för hämtning på skola och barnomsorg. Jag tror att den nya avgången kommer att underlätta för många resenärer i vardagen, säger Sakarias Ronquist, regionchef på BRA.

Premiärturen för den nya avgången kommer att gå den 19 september och den flygs med en Fokker 50 med plats för 50 resenärer. Flygplanet med besättning hyrs in från det svenska flygbolaget Amapola. De nya turerna är nu bokningsbara på flygbra.se eller via resebyråer.

– Vi gotlänningar är beroende av välfungerande kommunikationer och jag är glad att vi på BRA kan fortsätta att växa tillsammans med Gotlands behov, säger Sakarias Ronquist.