På måndag 07.40 lyfter första flyget med BRA till Stockholm från Jönköping

Pressmeddelande   •   Maj 23, 2018 11:26 CEST

Det blir inledningsvis två avgångar per dag från Jönköping och två från Bromma, med pris från 668 kronor för en enkel resa inklusive skatter och avgifter.

– Vi är oerhört glada att vi med så kort varsel kunde hitta en lösning som nu möjliggör flyg till och från Jönköpingsregionen, säger Christian Clemens som är vd för inrikesflygbolaget BRA.

På mindre än ett dygn stod det klart att inrikesflygbolaget BRA erbjuder flyg mellan Jönköping och Stockholm efter NextJets konkurs.

Fram till 21 juni trafikerar BRA Jönköping - Bromma med en Fokker 50 från Halmstad som mellanlandar i Jönköping enligt en tillfällig tidtabell, för att snabbt komma igång med flygningarna. Efter ett kortare sommaruppehåll blir det en mer långsiktig lösning med fler avgångar.

– Vi är inte helt klara med detaljerna kring flygtider och antal platser för flygen efter sommaren, men blir det inom de närmaste veckorna, säger Christian Clemens.

Den Fokker 50 som flygs av bolaget Amapola för BRA har totalt 50 platser. Flygtiden mellan Jönköping och Bromma är beräknad till 55 minuter.

Från och med nu är det möjligt för alla Jönköpingsbor att boka flyg med 100 procent biobränsle, något BRA var först i världen att erbjuda alla resenärer från april i år. Det är inte möjligt att boka resor mellan Jönköping och Halmstad. www.flygbra.se

Tidtabell: Jönköping – Bromma, till 21 juni

Avgång Ankomst Mån Tis Ons Tor Fre
JKG-BMA 07:40 8:35 x x x X X
JKG-BMA 15:30 16:25 x x x x X
Tidtabell: Bromma – Jönköping, till 21 juni
Avgång Ankomst Mån Tis Ons Tor Fre
BMA-JKG 8:55 9:50 x x x x
BMA-JKG 14:15 15:10 x
BMA-JKG 16:45 17:40 x x x x x

Om Bromma flygplats

Bromma flygplats ligger ett lite längre stenkast från Stockholm City. Från Bromma är det lätt att ta sig med taxi, lokaltrafik eller flygbuss.

Då Bromma flygplats är relativt liten räcker det med att vara på flygplatsen drygt 20 minuter innan avgång. Just nu byggs avgångsterminalen om till nästan dubbel storlek och ska stå klar i höst.

Om inrikesflygbolaget BRA

BRA står för Braathens Regional Airlines. Bolaget etablerades år 2016 efter en sammanslagning av flera regionala, svenska flygbolag som redan ingick samma svenska koncern sedan många år.

Innan övertagandet av flyglinjerna Jönköping - Stockholm och Sundsvall - Göteborg var BRAs marknadsandel av svenska inrikesflyget cirka 30 procent, med 2,2 miljoner passagerare årligen.

BRA har de nöjdaste flygresenärerna i Sverige enligt Svenskt Kvalitetsindex, som årligen undersöker hur nöjda passagerare är med olika transportbolag. Det har BRA haft år 2016, 2017 och nu även 2018.

BRA bjuder alltid alla ombord på frukost innan klockan 09.00. Kaffe, te med till tilltugg efter 09.00.

BRA flyger till flest orter i Sverige

Via Stockholm Bromma är det möjligt att flyga till Göteborg, Malmö, Umeå, Visby, Kalmar, Ronneby, Sundsvall, Helsingborg/Ängelholm, Östersund, Växjö, Trollhättan, Halmstad.

BRA flyger även till Berlin från Växjö och ett samarbete med Finnair gör det möjligt att flyga till Helsingfors från Bromma, Malmö och Umeå.

Under somrarna är det även möjligt att flyga till Norrköping från Visby och på vintern till Mora från Helsingborg/Ängelholm.

BRA och klimatet

BRA blev redan år 2009 världens första miljöcertifierade passagerarflygbolag, då under bolagsnamnen Malmö Aviation och Sverigeflyg, vilka idag är bolaget BRA.

I april 2018 började BRA som första flygbolag i världen erbjuda alla resenärer möjlighet att välja 100 procent biobränsle till ett enhetspris om 300 kronor per flygning. Fossilt jetbränsle byts ut till biobränsle i efterhand, motsvarande den mängd som går åt för den bokade flygresan.

BRAs propellerflygplan bidrar inte till klimatpåverkande höghöjdseffekter. Dessa uppstår på höjder över 8000-9000 meter. BRA flyger på 6000-7000 meter. BRAs jetflygplan flyger på hög höjd endast några minuter per flygning på fyra av bolagets över 20-talet flyglinjer.

BRA handlar med utsläppsrätter inom EU ETS för flygbolagets CO2-utsläpp.

För mer pressinformation:

Jim Hofverberg, BRAs kommunikationsavdelning, 0739-88 84 79, jim.hofverberg@flygbra.se

BRA Pressjour utanför kontorstid: 010-722 16 62

Pressbilder för fri publicering:https://www.mynewsdesk.com/se/flygbra/latest_media

BRA står för Braathens Regional Airlines. BRA är också så som vi vill att våra kunder ska uppfatta oss. 2016 etablerades varumärket BRA efter en sammanslagning av flera regionala, svenska flygbolag som redan ingick samma svenska koncern. BRA är miljöcertifierat enligt ISO 14001 sedan 2009, då under bolagsnamnen Malmö Aviation och Sverigeflyg. BRA arbetar aktivt för ett fossilfritt inrikesflyg till år 2030 och är som enda flygbolag med i regeringsinitiativet Fossilfritt Sverige. BRAs 2,2 miljoner passagerare var de nöjdaste inom svenskt flyg både 2016 och 2017 och BRA har en svensk marknadsandel om ca 30 procent. De 1200 medarbetarna är lokalt anställda och bor på de orter i Sverige som BRA flyger mellan: Stockholm (Bromma), Göteborg, Malmö, Umeå, Visby, Kalmar, Ronneby, Sundsvall, Helsingborg/Ängelholm, Östersund, Växjö, Trollhättan, Halmstad, Norrköping (från Visby), Mora (från Ängelholm). BRA flyger även till Berlin från Växjö. Ett samarbete med Finnair gör det möjligt att flyga direkt till Helsingfors från Bromma, Malmö eller Umeå. BRA ägs av det svenska investmentbolaget Braganza som även äger resebyråkedjan Ticket. Braganza är helägt av Per G Braathen och hans familj. www.flygbra.se