På måndag lyfter premiärplanet från Halmstad till Bromma

Pressmeddelande   •   Aug 24, 2012 12:40 CEST

På måndag den 27 augusti är det premiär för Sverigeflygs nya linje från Halmstad till Stockholm-Bromma i Kullaflygs regi. Första flighten avgår 07.00 på måndag morgon och är fullbokad. I och med att Kullaflyg nu även flyger till Bromma flygplats knyts Halmstad in i Sverigeflygs och Malmö Aviations inrikesnät.

Redan i maj startade Kullaflyg trafik från Halmstad, då till Arlanda i samarbete med Nextjet. Nu utökas satsningen i Halmstad med en linje till Bromma.

– Förutom fördelen med att landa centralt i Stockholm innebär vår satsning på Halmstad-Bromma också att Halmstadsborna får möjligheten att flyga vidare i Sverigeflyg och Malmö Aviations linjenät med 12 inrikesdestinationer. Omvänt kan också alla resenärer som idag reser mellan våra orter enkelt nu resa vidare till Halmstad, säger Michael Juniwik, VD för Sverigeflyg.

Linjen Halmstad-Bromma kommer att flygas med en SAAB 2000 opererad av Golden Air. Planet tar 50 passagerare och kommer att flygas 3 turer i vardera riktningen på vardagar och en tur på söndagar.

En liten men ack så viktig detalj som Sverigeflyg i allmänhet, och Kullaflyg i synnerhet, fått stor uppmärksamhet för är den unika satsningen på lokalproducerad mat från lokala producenter. Samma koncept kommer nu att gälla i Halland.

– Vi är stolta och glada att Pio Country Club från Tofta har valt att gå in i ett samarbete med oss för att garantera att även Hallänningarna får riktig mat av riktiga råvaror ombord bland annat hembakt bröd. Vårt koncept bygger på att man betalar för sin mat ombord, men att det är bättre att betala för bra mat än att bli bjuden på lite sämre, berättar Christer Paulsson, chef för Kullaflyg.

– I och med att Kullaflyg nu trafikerar två flygplatser i Stockholm och två i nordvästra Skåne/södra Halland har flexibiliteten ökat för resenärerna till och från regionen. Vi fortsätter vår satsning tillsammans med NextJet till Arlanda, då det är ett viktigt komplement till Brommatrafiken, framförallt för dem som ska resa vidare ut i världen. Som vanligt är det våra kunders önskemål och efterfrågan som avgör hur vi fortsätter att utvecklas, säger Michael Juniwik, VD för Sverigeflyg.

Biljetter bokas www.sverigeflyg.se, www.kullaflyg.se eller via din resebyrå.

För mer information kontakta:
Michael Juniwik, VD Sverigeflyg, tel: 070-821 45 00, e-post: michael@sverigeflyg.se
Christer Paulsson, chef Kullaflyg, tel: 070-941 44 90, e-post: christer@kullaflyg.se

Sverigeflyg är samlingsnamnet för Sveriges snabbast växande flygbolag. Syftet är att med effektiv flygdrift skapa lägre priser på flyg till och från Stockholm. Utifrån Bromma trafikerar Sverigeflyg sex permanenta inrikeslinjer och charterflyg på säsongsbasis  från de lokala orterna. Bolaget består av Blekingeflyg, Flysmåland, Gotlandsflyg, Kalmarflyg, Kullaflyg och Sundsvallsflyg. Sedan starten 2001 har Sverigeflyg sänkt priserna på svenskt inrikesflyg samtidigt som resenärerna fått ett effektivare och miljövänligare inrikesflyg. Sverigeflygs bolag är miljöcertifierade enligt ISO 14001. Sverigeflyg har "Sveriges nöjdaste kunder" inom inrikesflyg, enligt Svenskt Kvalitetsindex 2010 och 2011.

www.sverigeflyg.se