Rekordmånga flyg till Almedalen i år - nu ökar efterfrågan snabbt

Pressmeddelande   •   Jun 12, 2018 12:25 CEST

Inrikesflygbolaget BRA har till årets Almedalsvecka, 1-8 juli, totalt 348 flygavgångar från hela Sverige, vilket är rekord i antal flygningar till Gotland under en politikervecka. Flera av flygen är redan fullbokade och bokningstakten tilltar nu varje dag.

Störst ökning av antalet bokningar till Gotland under politikerveckan, även om volymerna är små, ser BRA från Norrköping där antalet bokningar gått upp med 32 procent jämfört med förra året.

Antalet bokningar ökar i år även från Umeå med 9 procent, från Stockholm med 4 procent, från Göteborg med 2 procent jämfört med förra året. Från övriga orter ligger bokningsläget ungefär i nivå med förra året.

BRA flyger direkt till Visby och Almedalen från Bromma, Malmö, Göteborg, Ängelholm, Norrköping, Sundsvall, Umeå och Östersund.

– Vi ser att trycket på bokningar till Gotland under politikerveckan tilltar snabbt. Nu har de flesta sina program och deltagaraktiviteter klara och vet var och när de ska medverka, säger Jim Hofverberg på flygbolaget BRAs kommunikationsavdelning.

– Erfarenheten säger att platserna till och från Almedalen i det närmaste kommer att ta slut så det gäller nu att skynda sig att försäkra sig om en plats på flyget så snart som möjligt, fortsätter Jim.

De allra flesta flygningarna görs med BRAs klimatsmartare propellerflygplan, som förbrukar mindre bränsle och inte flyger på hög höjd och därmed inte orsakar höghöjdsutsläpp av koldioxid.

Från och med april i år erbjuder BRA dessutom alla som reser med bolaget att flyga med 100 % biobränsle. Ett tillval vid bokningen för 300 kronor säkerställer att flygresan görs med fossilfritt biobränsle.

Biobränslet inhandlas och tankas av BRA i efterhand. Det vanliga jetbränslet byts då ut mot biobränsle i motsvarande mängd som kunderna köpt.

Platstillgång direkt till politikerveckan på Gotland:

Från Stockholm, Bromma:

Lördag 30/6: God platstillgång.

Söndag: 1/7: Fåtal platser kvar.

Från Malmö

Söndag: 1/7: Fullbokat

Från Göteborg

Söndag: 1/7: Fullbokat.

Från Ängelholm

Söndag: 1/7: Fullbokat.

Från Norrköping

Från Sundsvall

Från Umeå

Söndag: 1/7: Fåtal platser kvar.

Från Östersund

Onsdag 4/7: God platstillgång.

BRA står för Braathens Regional Airlines. BRA är också så som vi vill att kunderna ska uppfatta oss.

BRA flyger till flest orter av alla bolag i Sverige: Stockholm (Bromma), Göteborg, Malmö, Umeå, Visby, Kalmar, Ronneby, Sundsvall, Helsingborg/Ängelholm, Östersund, Växjö, Trollhättan, Halmstad, Jönköping, Norrköping (från Visby), Mora (från Ängelholm). BRA samarbetar med Finnair och flyger till Helsingfors från Bromma, Malmö och Umeå samt från Visby på sommaren. BRA flyger även till Berlin från Växjö.

Med sina 2,2 miljoner passagerare årligen, främst affärsresenärer, har BRA en marknadsandel om cirka 30 procent. Enligt Svenskt Kvalitetsindex var BRAs passagerare var de nöjdaste inom svenskt flyg år 2016, 2017 och 2018. De 1200 svenska medarbetarna är anställda lokalt, med svenska villkor och bor på de orter i Sverige som BRA flyger mellan.

Som enda flygbolaget i regeringsinitiativet Fossilfritt Sverige arbetar BRA aktivt för ett fossilfritt inrikesflyg till år 2030. BRA är först i världen att erbjuda alla resenärer att välja biobränsle till sin flygresa vid bokning. Samtidigt har nya, moderna flygplan med lägre utsläpp ersatt äldre. Få flygningar görs på hög höjd och raka flygvägar prioriteras alltid. Redan år 2009 miljöcertifierades BRA som världens första passagerarflygbolag.

2016 etablerades varumärket BRA efter en sammanslagning av flera regionala flygbolag som ingick samma svenska koncern. Bolagets flyg-DNA sträcker sig ända tillbaka till 1940-talet. BRA ägs av det svenska investmentbolaget Braganza som är helägt av Per G Braathen och hans familj. www.flygbra.se