Sakarias Ronquist är ny regionchef för BRA på Gotland

Pressmeddelande   •   Dec 17, 2015 07:00 CET

Efter en grundlig rekryteringsprocess står det klart att den bäste kandidaten till rollen som regionchef för Gotlandsflyg redan fanns inom bolaget. Den 1 januari tillträder Sakarias Ronquist och får därmed uppdraget att leda Gotlandsflyg in i det nya varumärket BRA.

Sakarias Ronquist har arbetat som ansvarig för försäljning på Gotlandsflyg i drygt fyra år. Sedan Ola Mattsson lämnade Gotlandsflyg har Sakarias varit tillförordnad regionchef, en roll han nu får överta permanent.

– Som vid alla nyckelrekryteringar har vi gjort en grundlig rekryteringsprocess där vi värderat interna och externa kandidater. Sakarias har visat stora kvalitéer under tiden som tillförordnad regionchef och är vår självklare regionchef när vi kliver in i BRA, säger Björn Sjögreen, försäljnings- och marknadsdirektör för BRA.

Sakarias Ronquist har mångårig erfarenhet av försäljning och att bygga goda relationer med det gotländska näringslivet. Han kom till Gotland 2002 som en toppförstärkning av Visby IBKs herrlag och blev kvar i två år. Tiden på Gotland gav mersmak och för fyra år sedan flyttade han tillbaka till Visby med familjen, som består av Martina och två barn.

– Jag ser fram emot att axla rollen som regionchef. Gotland är en spännande region som är beroende av goda kommunikationer med både flyg och båt, vilket gör mitt uppdrag väldigt viktigt. Vi är och ska fortsätta vara gotlänningarnas flygbolag och tillsammans med besöksnäringen arbeta intensivt för att locka ännu fler besökare till vår ö, säger Sakarias.

Sakarias Ronquist, tfn 070-498 00 11, sakarias@gotlandsflyg.se

Björn Sjögreen, tfn 070 591 22 88, bjorn.sjogreen@braathens.se

Gotlandsflyg AB startade 2001 för att pressa priserna på den gotländska flygmarknaden. Idag transporterar vi över 260.000 resenärer varje år, året runt till Stockholm/Bromma, Göteborg, och Malmö  samt till fem sommardestinationer. 2006, 2008, 2010 och 2011 var Gotlandsflyg det flygbolag i svenskt inrikesflyg med mest nöjda kunder enl Svenskt Kvalitetsindex. Genom att endast flyga turbopropellerplan minskar vi vår miljöpåverkan. Vi sorterar allt avfall ombord och alla resor är klimatkompenserade genom EU:s utsläppsrättshandel. Sedan december 2009 är vi också ISO 14001-miljöcertifierade. Sedan 2010 driver vi också chartertrafik direkt från Gotland.