Succé för sommarflyg mellan Malmö och Visby

Pressmeddelande   •   Aug 30, 2012 07:45 CEST

Sommarens flyglinje mellan Malmö och Visby blev en passagerar- och försäljningssuccé. Malmö Aviation och Gotlandsflyg som trafikerat sträckan tillsammans har haft betydligt fler passagerare än väntat.

Malmö Aviation och Gotlandsflyg sommarlinje mellan Malmö och Visby har varit väldigt populär. Beläggningen under sommaren har med råge överträffat beräkningarna som gjordes innan linjen startades och många avgångar har varit slutsålda. Totalt har drygt 7 700 passagerare rest på linjen, vilket innebär en beläggning på över 85 procent. Den korta restiden (45 minuter), som inneburit stora tidsbesparingar tillsammans med Gotlands popularitet bland sydsvenskar är bidragande orsaker till succén.

”Vi är fantastiskt glada för responsen vi fått på linjen. Det är uppenbart att många fler än vad vi väntat oss uppskattat möjligheten till snabbt och smidigt resande mellan södra Sverige och Gotland och vice versa”, säger Henrik Löfberg, marknadschef Malmö Aviation.

Linjen har trafikerats av de båda bolagen gemensamt i 12 veckor mellan den 4 juni och 26 augusti med upp till fyra avgångar i veckan, förutom under Almedalsveckan då det var dagliga flygningar.

”Normalt tar det ett tag att arbeta in en ny linje, men i detta fall har vi haft en försäljning som klart överträffat våra förväntningar. Vi ska nu utvärdera linjen tillsammans med Gotlandsflyg och förhoppningen är att vi hittar förutsättningar för fortsatt trafik mellan Malmö och Visby ”, avslutar Löfberg.

Mer information se: www.malmoaviation.se

Ytterligare Information, Henrik Löfberg, marknadschef och presskontakt, telefon: 070-606 55 29, eller henrik.lofberg@malmoaviation.se

Följ oss:

Malmö Aviation är ett av Sveriges ledande inrikesflygbolag och ingår i Braathens Aviation-koncernen. Flygplansflottan består av 12 moderna jetflygplan av typerna RJ100 och RJ85 och bolagets huvudverksamhet är inrikes linjetrafik från cityflygplatsen Bromma Stockholm Airport till Malmö, Göteborg och Umeå. I samarbete med Brussel Airlines trafikeras Bryssel från Stockholm/Bromma, Göteborg och Köpenhamn och i samarbete med Finnair flygs sträckan Bromma-Helsingfors. Malmö Aviation utför också charterflygningar till över 35 europeiska destinationer. 2011 flögs cirka 1 400 000 passagerare och omsättningen var drygt 1,5 miljarder kronor. Antal anställda är ca 470. Malmö Aviation är miljöcertifierat enligt ISO 14001.

Under flera år har Sveriges affärsresenärer utsett Malmö Aviation till "Bästa Flygbolag" (vinnare av Business Travel Award) och Sveriges resebyråanställda har valt bolaget till ”Bästa Inrikes Transportbolag” (vinnare av Grand Travel Award) sammanlagt elva gånger.