Succé för sommarflyg mellan Visby och Malmö

Pressmeddelande   •   Aug 30, 2012 07:45 CEST

Sommarens flyglinje mellan Visby och Malmö blev en passagerar- och försäljningssuccé. Gotlandsflyg och Malmö Aviation som trafikerat sträckan tillsammans har haft betydligt fler passagerare än budgeterat.

Gotlandsflyg och Malmö Aviation sommarlinje mellan Visby och Malmö har varit väldigt populär. Beläggningen under sommaren har med råge överträffat beräkningarna som gjordes innan linjen startades och många avgångar har varit slutsålda. Totalt har 7 655 passagerare rest mellan städerna, vilket innebär en beläggning på över 85 procent. Den korta restiden på ca en timme, som inneburit stora tidsbesparingar, tillsammans med Gotlands popularitet bland sydsvenskar och danskar är bidragande orsaker till succén.

-          Vi är fantastiskt glada för responsen vi fått på linjen. Det är uppenbart att många fler än vad vi väntat oss uppskattat möjligheten till snabbt och smidigt resande mellan södra Skåne och Gotland och vice versa, säger Ola Mattsson, chef på Gotlandflyg.

Linjen har trafikerats av de båda bolagen gemensamt i 12 veckor mellan den 4 juni och 28 augusti med upp till fyra avgångar i veckan, förutom under Almedalsveckan då det var dagliga flygningar.

-          Normalt tar det ett tag att arbeta in en ny linje, men i detta fall har vi haft en försäljning som klart överträffat våra förväntningar. Vi ska nu utvärdera linjen tillsammans med Malmö Aviation och förhoppningen är att vi hittar förutsättningar för fortsatt trafik mellan Visby och Malmö, avslutar Ola Mattsson.

För mer information kontakta:

Ola Mattsson, chef Gotlandsflyg

e-post: ola@gotlandsflyg.se

Gotlandsflyg: Besöksadress: Visby flygplats, 621 45 VISBY

Gotlandsflyg AB startade 2001 för att pressa priserna på den gotländska flygmarknaden. Idag transporterar vi över 280.000 resenärer varje år, året runt till Stockholm/Bromma samt Arlanda, Göteborg och Ängelholm/Helsingborg samt till fem sommardestinationer. 2006, 2008, 2010 och 2011 var Gotlandsflyg det flygbolag i svenskt inrikesflyg med mest nöjda kunder enl Svenskt Kvalitetsindex. Genom att endast flyga turbopropellerplan minskar vi vår miljöpåverkan. Vi sorterar allt avfall ombord och alla resor är klimatkompenserade genom EU:s utsläppsrättshandel. Sedan december 2009 är vi också ISO 14001-miljöcertifierade. Sedan 2010 driver vi också chartertrafik direkt från Gotland.