Sundsvallsflyg visar rekordsiffror, miljonsatsar i Sundsvall och Härnösand

Pressmeddelande   •   Aug 04, 2007 20:37 CEST

– Gotlandstrafiken blev en succé och det känns naturligtvis oerhört kul. Vi har bestämt oss för att fortsätta att satsa och köra sträckan även nästa sommar. Vi överväger dessutom att utöka turlistan. Från och med den 15 december går det att boka biljetter, säger Johan Nikula, verksamhetschef på Sundsvallsflyg AB. Nästan 1 600 passagerare flög till och från Gotland under perioden juni till augusti. Det är en kabinfaktor, det vill säga kapacitetsutnyttjande, på 84 procent vilket är en mycket bra beläggning. Sundsvallsflyg är det enda flygbolaget norr om Stockholm som erbjuder direktflyg till Visby under sommaren. – Cirka 300 av resenärerna var gotlänningar. Det känns jättekul att så många har spenderat pengar som turister i vår region redan första året vi kör på sträckan. Nästa år hoppas vi att ännu fler upptäcker Sundsvall, säger Johan Nikula. Under perioden januari till augusti i år reste drygt 36 000 personer med Sundvallsflyg. Det är en ökning med drygt 6 000 passagerare, eller 20 procent, under den aktuella perioden jämfört med ifjol. – Ökningen beror främst på att vår satsning på "249:an", lågprisbiljetter för de som bokar sina biljetter tidigt, fått bra genomslag. Fler och fler resenärer inser dessutom vitsen med att landa på Bromma med snabbheten in till city. Vårt mål är att verka som ett lokalt företag och nu fortsätter vi att utveckla verksamheten och servicen till våra kunder, säger Lars-Jerker Molin, en av fem lokala delägare i Sundsvallsflyg AB. Senast runt årsskiftet kommer Sundsvallsflygs resenärer att kunna resa på en biljett, med mellanlandning på Bromma, till Helsingborg, Ronneby, Kalmar, Växjö och Visby. Därmed kan resenärerna även checka in sitt bagage till slutdestinationen direkt. Från och med den 1 oktober får dessutom alla som reser ombokningsbart frukost ombord. Sundsvallsflyg AB startades 2005. Bolaget ägs av boende i regionen och Sverigeflyg AB. Ifjol omsatte företaget cirka 40 miljoner kronor. Idag trafikerar Sundsvallsflyg sträckan Sundsvall/Härnösand-Bromma och under sommaren även sträckan Sundsvall/Härnösand-Visby. Företaget har sju anställda.