Succé för Flygbussar till Liljeholmen

Succé för Flygbussar till Liljeholmen

Flygbussarnas nya linje mellan Liljeholmen och Arlanda med stopp vid Hornstull, Fridhemsplan och Karolinska har redan blivit en succé. På bara två månader har antalet resande ökat kraftigt.

– Det är jätteroligt att så många har upptäckt vår nya linje på så kort tid. Våra förväntningar på hur många som skulle resa med linjen har vida överträffats – på bara två månader. Under påsken, som är en stor resehelg, hade vi vårt i särklass bästa resande hittills, säger John Strand vd på Flygbussarna.

Flygbussarnas nya linje mellan Liljeholmen och Arlanda lanserades den 1 mars och är den största satsning Flygbussarna gjort på 10 år. Med den nya linjen har Fridhemsplan blivit en ny knutpunkt i flygbusstrafiken. Därifrån kan man nu resa till både Arlanda och Bromma flygplats och mellan dessa flygplatser med byte på Fridhemsplan.

– Den nya linjen gör att det går snabbare för många stockholmare att ta sig till flyget med kollektivtrafik. Vi har fått mycket positiv respons från kunder som uppskattar möjligheten att resa direkt till Arlanda, säger John Strand

Flygbussarna satsar på att alla bussar på den nya linjen inom kort ska drivas med RME, ett biobränsle som görs av svenskodlad raps. Sju nya bussar är beställda och i början av sommaren ska samtliga ha levererats.

I och med den nya linjen har 23 nya förare anställts. Satsningen är den största som har gjorts på kommersiell busstrafik sedan marknaden avreglerades 2012.

Fakta om Flygbussarna mellan Liljeholmen och Arlanda
•   Linjen har avgångar upp till var 20:e minut under större delen av dygnet.
•   Restiden från Liljeholmen till Arlanda är cirka 50 minuter och från Vasastan cirka 30 minuter.
•   Den första avgången från Liljeholmen går klockan 04:05 på morgonen och den sista för kvällen går klockan 22:00 från Arlanda.
•   Biljettpriset är 105 kronor för vuxna och 89 för ungdomar upp till 25 år vid köp i Flygbussarnas webbshop.
•   Hållplatser på linjen Liljeholmen–Arlanda är: Liljeholmen, Hornstull, Västerbroplan, Fridhemsplan, Torsplan, Karolinska institutet, Karolinska sjukhuset, Arlanda.

Flygbussarna Airport Coaches erbjuder enkla och bekväma busstransporter till och från alla de stora flygplatserna i Sverige. Flygbussarna trafikerar totalt åtta flygplatser två färjelägen och kör till och från nio städer. Flygbussarna arbetar aktivt för att minska klimatpåverkan och mer än varannan av alla resor som görs med Flygbussarna är fria från fossilt bränsle.