Fem snabba om Miami

Jag är i Miami och jobbar en vecka, mitt i augusti och det är tveksamt om det är rätt period för en svensk att åka hit. Det är VARMT. Men Florida är på goda grunder ett älskat resmål för svenskar och det finns gott om resetips, här är mina fem snabba som det kanske inte skrivits så mycket om.

Den ena bilden visar min tillfälliga arbetsplats ovanpå hotel Viceroy Miami och den andra är tagen från samma tak sekunderna innan ett oväder klipper till. (Foto: CC BY joakim@jardenberg.com)

1. Väderomslagen är HELT galna! Det kan gå från strålande solsken till fullständigt ösregn på ett par sekunder. Du hinner känna en hård, kall, kastvind någon sekund före. Det är då du måste se till att få in all elektronik i skydd – för ögonblicket senare är det försent. (Augusti är förvisso både den varmaste och en av de regnigaste månaderna, luftfuktigheten är inte att leka med ens när det inte regnar;).

2. Layouten av stan är helt wacko! Till exempel är Miami är inte samma sak som Miami Beach, ändå gör de oftast ingen skillnad på dem när de anger adresser. Inom Miami finns också det som normalt sett skulle uppfattas som stadsdelar, men som istället uppträder som helt egna platser. South Beach verkar tex leva ett helt eget liv. Ahh, det är svårt att förklara, men tro mig – det är rörigt (och inte alls logiskt som i de flesta andra amerikanska städer). Lyckligtvis är Google Maps helt suverän på att reda ut det. Klistra in adressen i nästan vilket format som helst och den löser det.

3. Kollektivtrafiken är helt underbar! Inte så att den är blixtrande snabb, men stora delar av den är verkligen zero friction. Tex Metromover, ett helt automatiskt tåg som går på högspår i ett par ringlinjer. Det kostar inte ett öre att åka. Finns stationer i ungefär vartannat kvarter utmed lederna. Otroligt smidigt. Nästa lika coolt är ganska nystartade Miami Trolley. Bisarra bussar som stannar vid varje kvarter och täcker en rejäl del av centrala Miami. Kostar inte heller ett öre. Och ute i Miami Beach kan du ringa efter Swoop, stencoola elbilar. Så klart, alldeles gratis. Amazing shit.

4. Kontrasterna är verkligen påtagliga! Jag bor i ganska triska och stiffa Brickell, och här är allt flott och väldigt påkostat. Men på gatan bakom huvudentren till den flottaste condo-byggnaden stötte jag på en stor flock frigående höns. Jodå.

5. Nästan alla pratar spanska och de som pratar spanska verkar ha mycket roligare än de som pratar engelska. Och det säger jag inte bara för att jag har Little Havana precis runt knuten.

Vad har du att säga om Miami?

• Äventyr