Konsumera mera, amerikanarna har redan satt fart.

Bild: CC BY JoeyBLS Photography

De här tipsen är skrivna av Olle Wästberg. Vi är glada och stolta över att få publicera dem på vår blogg, Olle är definitivt sverigebäst på New York, och staden är ju ett av våra mest populära resmål. Vi rekommenderar alla USA-intresserade att prenumerera på Olles nyhetsbrev.

Amerikanarna börjar konsumera igen

Det börjar så smått röra sig vad gäller konsumtionen i USA. Jag har skrivit det förr – men jag tror att politikernas möjligheter att genom diverse makroekonomiska åtgärder få fart på ekonomin är begränsade. Däremot finns i grunden i USA en obotlig optimism. En kulturskillnad som tar sig uttryck i en tro på den egna framtiden.

The Economist har i sommar haft flera läsvärda artiklar om den underliggande styrkan i den amerikanska ekonomin. Du hittar bla en här och en till här.

Framtidstron är nog orsaken till att julisiffrorna för konsumtionen var de bästa på ett halvår. Amerikanerna kanske håller på att tröttna på eländet och börjar konsumera. Medan den svenska tillväxten är exportdriven, drivs den amerikanska av inhemsk konsumtion. Siffrorna var en bra signal.

Ett litet tecken är ”lyxgatan” Madison Avenue på Manhatten, New York. Där fanns det för tre år sedan tomma butiker. Nu är det full överallt, med nya dyra märken. Och hyrorna är högre än innan recessionen.

Kronkurs och dollarkurs

Kronan är rekordstark mot euron. Och exportindustrin klagar. På kort sikt är det nog inte så farligt, särskilt som kronkursen mot dollarn varit mer stabil.

Dock är det inte i första hand storföretagen som får problem – de är verksamma i flera valutaområden och valutasäkrar sina affärer. Det är mer besvärligt för mindre företag.

Kronan flyter sedan 1992. Det är likviditeten och konjunkturen som styr. Likviditeten innebär att i orostider flyr investerarna små valutor. Nu kan de knappast gå till euron och därför är dollarn fortsatt stark. En turbulent höst i världsekonomin kommer sannolikt att försvaga kronan.

Konjunkturen innebär att när svenska aktier och svensk ekonomi går bra blir det mer förmånligt och säkert att placera i svenska papper. Med en exportandel på ca 50 procent är det lätt att förespå att det kommer att gå sämre för Sverige. Jag tror att finansministern är alldeles för optimistisk i sin tillväxtprognos.

Det verkar sannolikt att den svenska räntan går ner under hösten. Men det kommer knappt att påverka kronkursen. Och att riksbanken, som Schweiz, skulle börja sälja kronor och ladda upp med andra valutor är osannolikt. Det talar för att regeringen under det närmaste året kommer att stimulera den inhemska ekonomin.
Räkna med en dollar som snarare blir starkare, samtidigt som euron ytterligare försvagas.

Nyhetsbrevet som vi hämtat tipsen från har sin tyngdpunkt i New York och utkommer varje månad. Olle Wästberg var i mer än fem år svensk generalkonsul i NYC och han återvänder ofta dit. Han har också varit generaldirektör för Svenska institutet, riksdagsledamot, statssekreterare i finansdepartementet och chefredaktör för Expressen. Han är också en generös vän, när vi frågade om den här publiceringen svarade han utan betänketid: ”Naturligtvis!”, och passade på att ge tips om hur vi skulle kunna förbättra sökningarna här på Flygstolen ;)