Hit reste svenskarna 2015

”USA och Thailand har länge legat i topp hos oss, men vi kan se ett ökat intresse för nya destinationer. Visserligen flyger kunder fortfarande till Bangkok, men därifrån tar de sig vidare till mer ostörda paradisöar. Samtidigt ser vi att Vietnam får en allt starkare position och i år är Ho Chi Minh det 18:e mest bokade resmålet. På samma sätt kan vi se att kunder som reser till USA har breddat sina weekenddestinationer. Allt fler väljer städer som Los Angeles eller Miami för en långweekend, och New York är inte längre det självklara alternativet” säger Linda Bjernstål, VD på Flygstolen.

Paradisstränder är en återkommande önskan från svenskar, och på nummer 10 finner vi Bali som också klättrat i popularitet under 2015. ”Bali har en otroligt natur och vackra stränder, men en viktig ingrediens är också att hotellen fortfarande är väldigt prisvärda i Sydostasien om man jämför med andra delar av världen. Många kunder söker och prisjämför för att få de billigaste flygen, men vill gärna bo lyxigt. I delar av Sydostasien kan man fortfarande bo femstjärnigt för under tusenlappen per natt vilket ger kunden mycket resa för pengarna” förklarar Linda Bjernstål.

När det gäller destinationer som kommer att växa under 2016 tror Bjernstål på en fortsatt ökning av långresor, men tror att även destinationer såsom Dubai och Mauritius kan öka. ”Dubai är en av mina personliga favoriter. Det är en perfekt destination för sol & bad som dessutom erbjuder ett stort utbud av aktiviteter. Dessutom älskar barn Dubai och är en perfekt destination för barnfamiljen som tycker att det är för långt att flyga till Thailand

Toppdestinationer worldwide

4. Tel Aviv

5. Amman

———

Flygstolen Nordic AB är en onlineresebyrå med huvudkontor i Helsingborg. Under 2014 omsatte bolaget 1,8 miljarder och under 2015 vann Flygstolen DI Gasell för andra gången.

Kontakt:
Ulrika Rudqvist, marknadschef

ulrika.rudqvist@flygstolen.se

Flygstolen Nordic AB en online resebyrå med 11 års erfarenhet av försäljning av flyg, hotell och hyrbilar online. Företaget etablerades 2004 av VD och grundare Linda Bjernstål. Idag arbetar 36 anställda på huvudkontoret i Helsingborg och i Stockholm. Under de senaste tre åren har företaget expanderat till Norge och Danmark, under varumärket Tripmonster. 2014 omsatte Flygstolen 1,8 miljarder kronor och är en av de största online resebyråerna i Skandinavien.

Blogg