Saab 75 år, 3 april 2012 – 20 januari 2013

Pressmeddelande  •  2012-04-02 09:00 CEST

Ursaaben till Flygvapenmuseum

I år är det 75 år sedan Saab bildades. På Flygvapenmuseum i Linköping uppmärksammas jubiléet med utställningen Saab 75 år som öppnar 3 april. Under april kommer Ursaaben att visas i utställningen och Flygvapenmuseums publik har nu en unik möjlighet att se den omtalade bilen på nära håll.

Ny utställning och nytt flygplan

Till utställningen har det omtyckta skolflygplanet Saab Safir plockats fram ur samlingarna och visas tillsammans med reklamfilmer och bildmaterial för Saabprodukter från 40-, 50- och 60-talet. Ursaaben kommer att visas april ut och sen bytas ut mot en Saab 92 – Saabs första serietillverkade bil. Utöver utställningen, har en audioguide producerats om de tolv Saabflygplan som finns utställda på Flygvapenmuseum.

- Vi är väldigt glada över att vi får låna Ursaaben från Saabmuseet i Trollhättan eftersom det var i en flygplansverkstad här i Linköping som den byggdes 1946, säger museichef Mikael Parr.

Bakgrunden till Saab

Hotet om ett nytt världskrig präglade världen under 1930-talets andra hälft och behovet av ett starkt försvar växte i Sverige. Om kriget kom kunde det svenska försvaret inte förlita sig på att få köpa stridsflygplan från andra länder som då skulle behöva sina flygplan själva. År 1937 bildades därför Svenska Aeroplan Aktiebolaget - Saab, vars enda uppgift var att tillverka stridsflygplan till flygvapnet.

När andra världskriget närmade sig sitt slut insåg man på Saab att efterfrågan på stridsflygplan snart skulle minska. Under 1944 påbörjades därför tre projekt anpassade för fredstid: passagerarflygplanet Saab 90 Scandia, transport- och skolflygplanet Saab 91 Safir och så Saab 92. Med den produkten gav man sig in på en helt ny marknad: den första Saabbilen var född.

Matilda Bengtsson, utställningsproducent, tfn 013-495 97 31

Om Flygvapenmuseum - Vinnare av Årets utställning 2010 och Årets museum 2011
Flygvapenmuseum är ett modernt, kulturhistoriskt museum med en flygplanssamling som anses vara av världsklass. Vi berättar om det svenska militärflygets utveckling från de första pionjärerna till dagens JAS 39 Gripen ur olika perspektiv; hotet från omvärlden, det svenska folkhemmets framväxt, försvarspolitikens inriktning och den snabba tekniska utvecklingen.  I fokus är vraket av den svenska DC-3:a som sköts ned av sovjetiskt jaktflyg över Östersjön 1952 och som påträffades först 2003. Science center, butik, restaurang, faktarum och hörsal. Flygvapenmuseum ingår i myndigheten Statens försvarshistoriska museer tillsammans med Armémuseum.

Kommentarer (0)

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom