Utökad kapacitet i vår mellan Växjö och Bromma

Pressmeddelande  •  2010-04-02 08:28 CEST

Flysmåland sätter nu in extra kapacitet på flyglinjen mellan Växjö och Stockholm/Bromma. Det är en extra rundtur på söndagar från och med 25 april och fram till och med midsommarhelgen.

- Vi har en kraftigt ökad efterfrågan i just denna period och har nu lyckats hitta utrymme för ytterligare en runda. Det blir en lunchrunda med avgång 11:35 från Växjö och med retur 12:50 från Bromma. Självklart blir det lågprisbiljetter som vi pumpar ut på söndagarna så att fler får råd och möjlighet att välja flyget, säger Henrik Löfberg, chef på Flysmåland.

Flysmåland har idag ca 60 % marknadsandel av flygmarknaden mellan Växjö och Stockholm. Sträckan mellan Växjö och Stockholm/Bromma trafikeras med hela 58 avgångar i veckan vilket innebär sju dagar i veckan. Bolaget flyger med 2 st Saab 340 som är ett turboproppflygplan vilket är mycket bränsleeffektivt per flygen passagerarmil. Förbrukningen ligger på 0,48 liter per passagerare och mil i jämförelse mot bil till Stockholm.

- Fler stolar samt tätare trafik för Smaland Airport VXO till och från Stockholm förbättrar möjligheterna att skapa etableringar inom såväl industrin som besöksnäringen i vår region. Vi ser gärna att den  extra kapacitet som Flysmåland nu sätter in blir bestående, säger Ulf Axelsson, VD Smaland Airport VXO

- Vårt samarbete med Malmö Aviation har fallit väl ut och vi fyller nu på våra avgångar rejält. Sedan årsskiftet kan vi nu sälja genomgående biljetter där Bromma blir ett nytt, effektivt inrikesnav i konkurrens med Arlanda, avslutar Henrik Löfberg

Flysmåland startade 2007 och ägs och drivs av smålänningar som värnar om regionens goda kommunikationer för både näringsliv och invånare. Flysmåland flyger förutom Bromma till Visby, Berlin och charter till Lanzarote direkt från Växjö. Bolaget omsatte 2009 ca 55 miljoner kronor.

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom