Stockholmsmässan väljer Focus - två gånger!

Focus vann båda upphandlingarna när Stockholmsmässan begärde in anbud på nya skyltprogram för både analoga och digitala skyltar. Under ett treårigt projekt skall all skyltning i och kring Nordens största mässanläggning genomgå en total revidering och samtliga skyltar kommer att att bytas ut och ersättas med ett modernt genomarbetat skyltprogram där digitala skyltlösningar utgör en stor del.

Stockholmsmässan är redan en anläggning i världsklass, men med skyltprogrammet fullt utbyggt tar vi ytterligare ett kliv och gör besöket här både mer välkomnande och mer inspirerande. Vi kommer kunna använda skyltarna aktivt för att styra flöden av besökare, ge bättre information och förmedla starkare visuella upplevelser, säger Stockholmsmässans VD Patric Sjöberg.

De nya fasta skyltarna har formgetts av Stockholm Design Lab och kommer att levereras av Focus Neon, och på den digitala sidan beställs LED-skyltarna från Focus Electronic som ingår i samma koncern.

– Vi gjorde det här som två separata upphandlingar, men det visade sig att Focus var det bästa alternativet för båda typerna av skyltar. Vi kommer att få både hög kvalitet och säker leverans, och har fått bra vitsord från deras referenser, säger Maria Fredriksson, projektledare på Stockholmsmässan.

På den digitala sidan kommer Focus inledningsvis att leverera åtta nya LED-displayer i olika skräddarsydda format beroende på deras placering. Displayernas djup är endast 80 mm och är utrustade med den senaste inomhustekniken, vilken ger perfekt ljus- och färgåtergivning och samtidigt låg energiförbrukning. Displayerna är EMC-säkrade, har en pixeltäthet på 3,9 mm och ett minsta betraktelseavstånd på tre meter. I kontraktet ingår även demontering och miljöhantering av de gamla skyltarna och en option på utbyggnad med fler digitala displayer.

– Stockholmsmässan har valt digitala lösningar av mycket hög kvalitet och vi ser fram emot samarbetet. Vår erfarenhet av liknande projekt i kombination med vår tekniska kompetens och arbetsmetodik kommer att se till att leveransen blir den allra bästa, säger Lars Michel, VD på Focus Electronic.

Focus Electronic ligger bakom flera stora spektakulära installationer de senaste åren, t ex Europas hittills största LED-display på Mall of Scandinavia, Ingegerd Råmans konstverk på Karolinska Institutet och LED-displayen vid E4 Kistamässan.

Focus Neon kommer att leverera analoga informationsskyltar, hänvisningsskyltar, hallskyltar, parkeringsskyltar och en rad andra skylttyper främst till det invändiga skyltprogrammet

– Uppdraget åt Stockholmsmässan visar vår styrka som totalleverantör inom skyltar och visuell kommunikation. Det här är ett av våra största uppdrag när det gäller inomhusskyltning och verkligen ett prestigefyllt uppdrag, säger Magnus Näslund, VD på Focus Neon.

För mer information, vänligen kontakta:

Magnus Näslund, VD Focus Neon, magnus.naslund[@]focusneon.se, 08-681 68 60
Lars Michel, VD Focus Electronic, lars.michel[@]focuselectronic.se, 08-681 68 40

• Försäljning

• digital signage
  • stockholmsmässan
  • skyltprogram
  • corporate signage
  • wayfinding
  • led-displayer

Om Focus Neon

Focus Neon är Nordens största leverantör av anpassade skyltlösningar. Vi kombinerar 50 års erfarenhet av design med stort personligt engagemang och med den senaste teknologin för att skapa skyltlösningar som stärker våra kunders identitet och får dem att synas i samhället. Vi hanterar allt från enstaka skyltprojekt till omprofilering av företag och bland våra kunder finns McDonald’s, PostNord, Synsam och Espresso House. För mer information, besök www.focusneon.se