En rad nya innovativa minnesprodukter från SanDisk

SanDisk, världsledande tillverkare av flashminnen, lanserar en rad nya produkter, däribland hundra års långtidslagring av bilder, världens snabbaste SD-kort och ett av världens minsta USB-minnen.

SanDisk Memory Vault är ett flashminne för långtidslagring av fotografier, filmer och andra datafiler. Det nya minnet ansluts till datorns USB-port och klarar, tack vare en ny teknik kallad Chronolock, av att säkert lagra sitt innehåll i upp till 100 år. Kommer i 8 och 16GB. Pris är ej fastställt.

"Det torde finnas en stor marknad för långtidslagring. Folk är oerhört rädda om sina familje­bilder, vilket styrks av det faktum att familjealbumet är det första man räddar när huset brinner", säger Rune Reiersen hos Focus Nordic, nordisk distributör av SanDisk.

SanDisk Ultra Solid State Disk Drive (SSD) är tänkt att ersätta eller komplettera befintliga hårddiskar i stationära och bärbara datorer. Detta gör datorn snabbare tack vare högre över­föringshastighet, ger lägre strömförbrukning och högre driftsäkerhet. I många fall är byte av en roterande hårddisk till en SSD-disk ett starkt alternativ till att köpa en ny dator. Kommer i 60, 120 och 240GB. Pris är ej fastställt.

SanDisk Extreme Pro SDXC UHS-I Card är världens snabbaste SD-kort med upp till 90 megabyte per sekund skrivhastighet, perfekt för hantering av tunga RAW-bilder och video. Kommer i 8 till 64GB. Ca-pris: från 400:- kr.

SanDisk Mobile Ultra micro SDXC Card. Med kapacitet på upp till 64GB kan dessa kort dubbla lagringskapaciteten hos många mobiltelefoner och läsplattor. De har en överförings­hastighet på 30 MB/sek och erbjuder klass 6 prestanda som krävs för hantering av full HD-video.  Kommer från 4 till 64GB. Ca-pris: från 150:- kr.

"Försäljningen av mobila enheter ökar hela tiden, och man räknar med att den kommer att nå 1,7 miljarder enheter under 2014. Majoriteten av dessa kommer att vara kompatibla med micro SDXC-standarden", säger Rune Reiersen.

SanDisk Eye-Fi Wireless Memory Card möjliggör ögonblicklig överföring av fotografier och filmer från en kamera till en smartphone eller läsplatta i närheten. Allt som krävs är att man har kontakt med ett trådlöst nätverk.  Kommer i 4 och 8GB. Ca-pris från 500:- kr.

Cruzer Fit är ett USB flashminne stort som en femtioöring, vilket kan monteras i läsplatta eller bärbar dator utan att det sticker ut mer än någon millimeter. Kommer i 4 till 16GB. Ca-pris från 99:- kr.

Cruzer Switch är ett USB flashminne med fällbart skydd över kontakten. Kommer i 2 till 32GB. Ca-pris från 59:- kr.

Tillgänglighet

Samtliga ovanstående produkter kommer att finnas tillgängliga i handeln under oktober månad. Samliga ca-priser är angivna inklusive moms.

För ytterligare information: Per Skog, tfn 070-522 64 80, e-post per.skog@focusnordic.se

Focus Nordic AB i Partille utanför Göteborg är Nordens största fotogrossist. Sortimentet innehåller en rad starka varumärken som Panasonic, Pentax, Samsung, Lowepro, SanDisk, Transcend, Steiner, Hähnel, Tamron, Ilford, Swarovski, Velbon, GePe, Kenko, Metz och Lensbaby. Dessutom finns en egen produktlinje under namnet Focus. Focus Nordic är medlem i BSCI som jobbar för rättvisare arbetsvillkor. Se vidare på: www.focusnordic.se

SanDisk Corporation står bakom uppfinningen av och levererar flest flashminneskort i världen. SanDisk är världsledande inom flashminnen - från forskning, produktutveckling til tillverkning, branding och distribution. SanDisks produktportfölj omfattar flashminneskort för mobiltelefoner, digitala kameror och videokameror, digitala ljud/bildavspelare, USB-flashdrivar, integrerade minnen till mobila enheter och solid state-diskar till datorer. SanDisk är ett S&P 500-företag beläget i Silicon Valley. Drygt hälften av omsättningen sker utanför USA. Se vidare www.sandisk.com

• Vetenskap, teknik