Fler nya blixtar från Metz

Pressmeddelande   •   Okt 08, 2010 08:20 CEST

Metz lanserar ytterligare tre nya kompakta blixtaggregat, mecablitz 24 AF-1 digital, mecablitz 36 AF-5 digital och mecablitz 44 AF-1 digital.

Metz mecablitz 24 AF-1 digital är en kompakt instegsmodell, tillräckligt slimmad för att smidig slinka ner i fickan samtidigt som den ger bättre belysning än kamerans inbyggda blixt. Den kan dessutom ge kreativa belysningseffekter, exempelvis genom att reflektera blixten. Detta är Metz minsta systemblixt med ledtal 24 vid ISO 100/21⁰ och 35 mm brännvidd.

Metz mecablitz 36 AF-5 digital är utrustad med en vidvinkeldiffusor för 18 mm brännvidd ( i 35mm format). Till skillnad mot instegsmodellen har den manuellt justerbar zoomreflektor, och dess blixthuvud kan vinklas och vridas. Integrerad AF-hjälpljus gör blixten till ett värdefullt fokuseringsverktyg under svåra ljusförhållanden.

Metz mecablitz 44 AF-1 digital har höga prestanda (Ledtal 44 vid ISO 100/21⁰ och 105 mm), elegant design och möjlighet till egna fininställningar för kreativa fotografer. En intuitiv kontrollpanel på baksidan med belysta knappar underlättar i hög grad hanteringen. Bland egenskaperna finns helautomatisk zoom, integrerad vidvinkeldiffusor för 12 mm vidvinkel (i 35mm formatet), utfällbar reflektorskiva och USB-kontakt för snabba mjukvaruuppdateringar.

Samtliga blixtaggregat finns för Canon, Nikon, Olympus/Panasonic, Pentax och Sony. De drivs med AA alkalinebatterier eller laddningsbara NiMH batterier.

”Metz kombinerar höga prestanda med pålitlig kvalitet, samtidig som det finns modeller för alla typer av användare”, säger Per Skog hos Metz nordiska generalagent Focus Nordic.

Pris och tillgänglighet

Metz mecablitz 24 AF-1 digital, Metz mecablitz 36 AF-5 digital och Metz mecablitz 44 AF-1 digital blir tillgängliga i fotohandeln under Oktober månad och kommer att kosta ca 798:-, 1198:- respektive 2198:- kr inklusive moms.

För ytterligare information: Per Skog, e-post per.skog@focusnordic.se

Focus Nordic AB i Partille utanför Göteborg är Nordens största fotogrossist. Sortimentet innehåller en rad starka varumärken som Panasonic, Pentax, Samsung, Lowepro, SanDisk, Transcend, Steiner, Hähnel, Tamron, Ilford, Swarovski, Velbon, GePe, Kenko, Metz och Lensbaby. Dessutom finns en egen produktlinje under namnet Focus. Se vidare www.focusnordic.se

Kommentarer (0)