Focus Nordic lanserar nybörjarkikare för att främja ungdomars naturintresse

Focus Junior 6x21 är speciellt designad för att man skall kunna börja använda kikare i tidig ålder, från 4 år och uppåt. Det skall vara roligt och intressant att upptäcka nya saker i sin omgivning.

Stort behov

Många yngre som vill följa med sina föräldrar eller större syskon ut på fågelskådning, eller andra naturupplevelser, vill givetvis också titta i kikare. Det är något som kan vara problematiskt då kikare ofta är stora, tunga och tillverkade med ett för brett avstånd mellan okularen för att passa ögonen på de yngsta.

Focus Junior är specialbyggd med en centrumled för bra stabilitet och med ett ögonavstånd mellan 50 – 63 mm, detta för att passa målgruppen.

”Jag har i många år fått frågan om bra kikare för yngre när jag jobbat vid olika naturevent”, säger Hasse Bergquist, Product Manager hos Focus Nordic AB, ”nu äntligen efter ett långt utvecklingsarbete kan vi presentera Focus Junior. Vi har efter många tester kommit fram till att 6x förstoring är den perfekta kompromissen mellan att komma nära motivet och ett enkelt handhavande.

Bred distribution ger lågt pris

Focus kikare säljs i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Estland, Lettland, Lithauen, Island, Färöarna och Polen, något som ger stora volymer, vilket i sin tur ger låga priser. Focus mål är att alla intresserade barn ska kunna ha en egen kikare.

Specifikation

• Förstoring: 6x
  • Frontdiameter: 21 mm
  • Synfält på 1000 meter: 120 meter
  • Toppunkts-avstånd: 10 mm
  • Dioptrijustering: -3D +3D
  • Närgräns: 3 meter
  • Extra stor fokuseringsratt
  • Gummiklädd för säkert grepp
  • En centrumled för bästa stabilitet
  • Vikt: 180 gram

Pris och leverans

Focus Junior kommer att finnas i butik i mars, och kommer att kosta:

Focus Junior 6x21, Ca-pris: 349:- inkl. moms.

För ytterligare information: hans.bergquist@focusnordic.se

• focus

Focus Nordic i Göteborg är Nordens största fotogrossist. Sortimentet innehåller en rad starka varumärken som Panasonic, Ricoh/Pentax, Kodak, Lowepro, Lexar, Transcend, Steiner, Hähnel, Tamron, Ilford, Velbon, Sirui, Samyang, GePe, Joby, Kowa, Celestron, LumeCube, Impossible, Lomography, Azden, Nissin, Kenko, Polaroid, Novoflex, Polaroid, Zeiss och DxO. Dessutom finns en egen produktlinje under namnet Focus. Focus Nordic är medlem i BSCI som jobbar för rättvisare arbetsvillkor. Se vidare på: www.focusnordic.se

Per Skog