Nytt supervidvinkel från Zeiss

Carl Zeiss lanserar ett nytt supervidvinkelobjektiv med två olika fattningar - Distagon T* 2,8/15 ZE och ZF.2 (EF respektive F bajonettfattning). De baseras på en nyutvecklad optisk konstruktion och utökar företagets utbud av SLR-objektiv.

Vidvinkel i kombination med hög ljusstyrka, är prestanda som efterfrågas av ambitiösa landskaps- och arkitekturfotografer på jakt efter dramatiska perspektiv. Med en unik förmåga att fånga händelser på ett naturligt sätt, är det även en idealisk följeslagare inom reklam, journalistik och kommersiell fotografi.

Distagon T* 2,8/15mm använder sig av två asfäriska linser och speciella glas med partiell dispersion vilket ger extremt bra korrigering av kromatisk aberration. En design med flytande element garanterar hög bildkvalitet från närbild till oändlighet.

"Detta är sannolikt marknadens bästa 15mm supervidvinkelobjektiv för SLR-fotografering", säger Lasse Ericson hos Focus Nordic, Carl Zeiss nordiska generalagent.

Viktiga egenskaper jämfört med andra objektiv på marknaden
Distorsion är ett vanligt förekommande problem hos supervidvinkelobjektiv. Distagon T* 2,8/15 har extremt låg distorsion vilket ger bilder med naturliga proportioner. Objektivets tub är tillverkat helt i metall vilket innebär pålitlig användning under flera decennier.

Lång fokussnäcka och supersmidig användning är perfekt för fotografer som vill ha full kontroll över sina bilder, liksom för filmare som kräver enastående fokuskontroll. Linsskyddet är integrerat i konstruktionen vilket bidrar till att skydda mot repor och andra skador. Objektivet har 95 mm filtergänga vilket passar alla vanliga filter inklusive de nyligen lanserade Carl Zeiss T * UV och POL.

Tekniska data
Brännvidd: 15 mm
Bländaromfång: F/2.8- F/22
Antal linser / grupper: 11/10
Fokusområde: 0,25 - oändligt
Synfält (diagonal/horisontal/vertikal): 110° / 100° / 76°
Närbildstäckning: 340 x 221 mm
Avbildningsskala: 1: 9
Filtergänga: M95 x 1
Längd med lock: 132 mm (ZF.2), 135 mm (ZE)
Vikt: 730 gram (ZF.2), 820 gram (ZE)

Pris och leveranstid

Carl Zeiss Distagon T* 2,8/15 ZE och ZF.2 blir tillgängliga i butik under maj månad där de kommer att kosta ca 24,435:- kronor inklusive moms.

De nya objektiven visas för första gången upp den 16 mars 2012 på Hong Kong Flower Show, en av Asiens mest inflytelserika fotomässor.

För ytterligare information: Per Skog, e-post per.skog@focusnordic.se

• Bio, film, foto