Pentax lanserar vidvinklar för fullformat och APS-C

Kompakt format och premiumkvalitet såväl optiskt som mekaniskt kännetecknar nya Pentax FA 35mm f/2 och zoomen Pentax DA 11-18mm f/2.8.

Ricoh uppdaterar sitt objektivsortiment med två nya högklassiga vidvinklar, båda riktade mot användare som uppskattar byggkvalitet och hög optisk prestanda men samtidigt vill hålla storlek och vikt på ett minimum. Den ena har 35 mm brännvidd, en maximal bländaröppning på f/2 och är konstruerad för att teckna ut fullformat. Den andra är en ljusstark zoom med brännviddsområde 11-18 mm som passar företagets kameror med APS-C-sensor.

HD Pentax FA 35mm f/2 för fullformat är ett klassiskt vidvinkelobjektiv med god ljusstyrka, mekanisk bländarring, kort närgräns (0,3 m) och kompakt format som passar utmärkt för vardagsfotografering, gatubilder, resor och till och med porträtt. Objektivet har en design som ska matcha Pentax senaste DSLR-kameror och väger endast 193 gram. HD Pentax FA 35mm f/2 kan även med fördel användas på kameror med APS-C-format, där det ger ett bildutsnitt som ett normalobjektiv.

Hybridasfäriska linselement används för att ge maximal skärpa ända ut i kanterna även vid stora bländaröppningar och multilagers HD-coating (High Defintition antireflexbehandling) på glasytorna ökar ljustransmissionen och minimerar risken för reflexer och slöjor som kan sänka kontrasten i bilden. Objektivets frontlins har även SP-behandling (Super Protect) som stöter bort vatten- och fett och gör den enkelt att rengöra. Motljusskydd ingår.

Pris och leverans

HD Pentax FA 35mm f/2 börjar levereras i slutet av februari.

Ca-pris inklusive moms: 5 199,- kronor.

Specifikationer

HD Pentax FA 35mm f/2

Brännvidd: 35 mm
Ljusstyrka: 2.0
Bildformat: 24 × 36 mm (fullformat). Passar även APS-C
Objektivfattning: KAF3
Fokusering: Autofokus
Bildstabilisering: Nej
Optisk konstruktion: 6 linser / 5 grupper
Minsta bländare: 22
Närgräns: 30 cm
Maximal förstoring: 0.17x (skala 1:5.9)
Antal bländarlameller: 6
Filterdiameter: 49 mm
Längd: 45 mm
Diameter: 64 mm
Vikt: 193 gram
Medföljande tillbehör: Motljusskydd, objektivlock

HD Pentax DA 11-18mm f/2.8 ED DC AW är en ljusstark vidvinkelzoom för APS-C-formatet. Dess utmärkta skärpa och upplösning även vid full bländare (2.8), gör den till en perfekt representant för Pentax högklassiga Star-serie. Brännviddsområdet motsvarar 17-27,5mm på en fullformatskamera och tillsammans med en närgräns på endast 30 cm ger det fantastiska möjligheter att vara kreativ, till exempel vid landskapsfotografering, stadsmiljöer, folkmingel och reportage. Objektivet är gediget konstruerat och utrustat med vädertätningar som hindrar fukt och damm från att leta sig in.

En DC-motor ger jämn och tyst fokusering och här finns också en ”quick-shift”-mekanism för att snabbt koppla om till manuell fokus. 9 rundade bländarlameller ger en cirkelformad bländaröppning för snygg bokeh (teckning av oskärpa) medan multilagers HD-coating (High Defintition antireflexbehandling) ger bilderna hög kontrast i alla ljusförhållanden och bidrar också till Pentax fina färgåtergivning. Vatten- och fettavstötande SP-behandling ser till att frontlinsen förblir ren med minimalt behov av underhåll.

Pris och leverans

HD Pentax DA 11-18mm f/2.8 ED DC AWbörjar levereras i slutet av februari.

Ca-pris inklusive moms: 17 999,- kronor.

Specifikationer

HD Pentax DA 11-18mm f/2.8 ED DC AW

Brännvidd: 11-18 mm
Ljusstyrka: 2.8