​Ricoh storsatsar på kikare

Ricoh har redan sedan tidigare ett stort sortiment kikare under varumärket Pentax, men kikaravdelningen har varit en mindre avdelning i företaget med små resurser. Nu satsar man stort på detta segment, man har rekryterat mer personal för detta, och snart lanserar man sina nya kikare.

Pentax har ett gott rykte för sin kvalité både när det gäller kameror, objektiv och kikare”, säger Hans Bergquist, Nordic Product Manager hos Focus Nordic, nordens största fotodistributör, ”med de här nya modellerna och de ökade resurser man tillför kikaravdelning finns förutsättningar för rejält ökade marknadsandelar”.

34 uppdaterade modeller

Hela den befintliga kikarserien med 34 modeller får en rejäl uppfräschning. Med hjälp av den senaste teknologin av antireflexbehandling kan beprövade optiska konstruktioner nå helt nya höjder. Den nya antireflexbehandlingen ger högre ljustransmission (mindre ljusförslust) och ny smutsavisande nano-coating på alla ytterlinser, gör de nya Pentax Sport Optics-modellerna än mer prisvärda än idag.

Ny kategorisering

De nya kikarna delas in i fyra olika serier;

• Z-serien: Är Pentax nya flaggskeppsmodeller. Kikare som tävlar i den absoluta premium-klassen
  • S-serien: I serien finns både kikare av porro-/takkants-prismatyp men med det gemensamt att de har en frontlins på 40mm eller större.
  • A-serien: I serien finns både kikare av porro-/takkants-prismatyp men med det gemensamt att de har en frontlins som är mindre än 40mm. Det kännetecknas av sin kompakta form.
  • U-serien: Denna serie består av kikare av typen inverterad porro-prisma med hög optisk prestanda och skärpa ända ut i kanterna trots den kompakta storleken.

Leverans

De nya kikarna börjar levereras under mars månad:

För mer information kontakta: Hans.Bergquist@focusnordic.se

• Bio, film, foto

• celestron
  • ricoh/pentax

Focus Nordic  i  Göteborg är Nordens största fotogrossist. Sortimentet innehåller en rad starka varumärken som Panasonic, Ricoh/Pentax, Kodak, Lowepro, Lexar, Transcend, Eye-Fi, Steiner, Hähnel, Tamron, Ilford, Velbon, Sirui, Samyang, GePe, Henzo, Joby, Jobo, Nissin, Kenko, Lumiquest, Metz, MyMyk, Novoflex, Polaroid, Zeiss. Dessutom finns en egen produktlinje under namnet Focus. Focus Nordic är medlem i BSCI som jobbar för rättvisare arbetsvillkor. Se vidare på: www.focusnordic.se

Per Skog

Presskontakt Marketing Manager Sweden 070-522 64 80