De som vill ge måste hitta de som vill ha

De som vill ge måste hitta de som vill ha

Det finns många som utför frivilliguppdrag i Sverige, bara Volontärbyrån har förmedlat över 30 000 volontärkontakter och det är över 1500 organisationer som använder Volontärbyrån. Flera organisationer har egna upparbetade kanaler och sätt att arbeta med volontärer.

Insamling av pengar bedrivs av ett flertal organisationer. Däremot är det svårare och mindre utbrett med sponsring av saker till organisationer och då tänker jag främst på mindre organisationer som saknar en budget för att marknadsföra sig själva. Alla pengar går till verksamheten och de är knappt kända för allmänheten.

Skyddsvärnet i Stockholm är en mindre organisation med 40-talet anställda och med verksamhet i Mälardalen. Vi har utfört socialt arbete i över 100 år och de inom vår bransch känner till oss men inte den stora allmänheten. När det gäller sponsring har vi idag ett bra samarbete med 4cycle när det gäller möbler och även sponsring av färskt bröd från ett bageri.

Volontärbyrån förmedlar människor och deras tid. Vi skulle behöva något liknande när det gäller att förmedla saker, framförallt till mindre organisationer.

Skyddsvärnet och dess klienter/brukare/patienter/deltagare skulle behöva:

-         Möbler (både för kontor och boende, tex träningslägenheter  andra boendeformer)

-         Livsmedel (till våra boende och även till öppenvårdsverksamhet)

-         Böcker (vi skapar bokhörnor för att klienterna ska kunna få böcker att läsa)

-         Träningsskor, träningskläder och träningskort (för klienterna)

-         Cyklar (transportmedel för flera klienter)

-         Datorer (för att klienter ska kunna göra klart en utbildning eller liknande)

Välkommen att höra av dig om du eller någon du känner vill sponsra Skyddsvärnets verksamheter så vi kan göra mer för de som behöver det som mest!