Socialt företag sedan år 1912

Socialt företag sedan år 1912

Under sommaren 1912 startade Skyddsvärnet en skrivbyrå, den första och enda i Sverige. Den hade sin förebild i Tyskland där det fanns en förening som enbart startade och drev skrivbyråer för bildade arbetslösa. Syftet var att höja klientens kompetens, att bereda arbete i väntan på fast anställning och att lära känna klienten bättre för att kunna avge ett exakt omdöme inför en arbetsgivare. Med andra ord ett arbetsintegrerande socialt företag.

För att bereda arbete åt arbetslösa kvinnor startade Skyddsvärnet ”Lapplådan”. Där utfördes sömnads-, sticknings- och lagningsarbeten på kläder. Arbetsdagen var åtta timmar och daglönen 1 krona och 50 öre. Lapplådan började sin verksamhet den 15 oktober 1914 på Nybrogatan 28 C vid Östermalmstorg i Stockholm.

För anskaffning av arbete hade ett ”livligt samarbete” ägt rum med Stockholms läns arbetsförmedling. Arbete och anställning anvisades under år 1921 åt 1 168 personer. Det var uppemot fyra personer per dag som fick arbete via insatser från Skyddsvärnet.

Det gällde att få folk att stå på egna ben. De många arbetssökande, som vände sig till Skyddsvärnet, kom från hela landet och blev inskrivna i en speciell liggare. Där gavs en ingående beskrivning av varje person för att på bästa sätt kunna hjälpa. Alla brev, besök, uppgifter från ombud, arbetsgivare med flera, som handlade om den arbetssökande, fördes in i liggaren. Syftet var att kunna följa skyddslingen och öva tillsyn över honom genom olika ombud och medlemmar i landet och därigenom söka fostra honom till arbetsduglighet och samhällsgagn. Kärnpunkten i Skyddsvärnets arbete var det personliga engagemanget. Det gällde att kunna stödja den svage i den rätta stunden: ” Den nödställde behöver mer än bröd och penningar. Han behöfver det varma hjärtat, den deltagande blicken och den uthålliga kärleken. Den som blott gifver en gåva, men ej något af sig själf, har hvarken förstått hvad nöd är eller hvad hjälp är.”

Drygt 100 år har gått sedan Skyddsvärnets första sociala företag startade. Idag har vi ett flertal olika sociala företag och verksamheter som kan ta emot 120 deltagare i sysselsättning och arbetsträning och vi fortsätter att utveckla nya verksamheter. Vi har dock en bit kvar till 1921 års resultat då fyra personer per dag fick arbete via insatser från Skyddsvärnet.

Skyddsvärnet förebygger social utslagning och skapar bättre förutsättningar för människor i samhället.

Skyddsvärnet – anno 1910 förebygger social utslagning och skapar bättre förutsättningar för människor i samhället. Vi tillhör den idéburna sektorn och är partipolitiskt och religiöst obundna. Non-profit innebär att vi saknar ägare, istället återinvesteras all vinst i våra verksamheter. Återinvesteringen innebär att vi kan starta upp nya verksamheter, utöka befintliga verksamheter och skapa projekt som går i linje med vår vision och värderingar. Våra verksamhetsområden är: Individ och familj (barn, ungdomar, unga vuxna och vuxna) och arbetsintegrering.