Skyddsvärnet till Almedalen

Skyddsvärnet till Almedalen

18 juni 2014

Från utanförskap till innanförskap

Skyddsvärnet deltar i årets Almedalsvecka. Med ett stort antal medarbetare reser direktor Nilla Helgesson återigen till Visby för årets engagemang.

I samarbete med  X-CONS Haninge och Riksförbundet Spelkontroll genomförs den 3 juli 2014 kl. 08:30 - 12:00 ett seminarium med titel Från utanförskap till innanförskap.

Seminariet hålls vid  Fenomenalen science center, Skeppsbron 6 i Visby.

Skyddsvärnet välkomnar intresserade!

Många står utanför arbetsmarknaden!
Idag står många utanför arbetsmarknaden, både ungdomar, vuxna och äldre. Det behövs en mängd olika insatser för att de olika målgrupperna ska nå arbetsmarknaden. Skyddsvärnet har byggt upp verksamheter som ger både unga och vuxna arbete.

Genom SAFE Stockholm ger Skyddsvärnet unga vuxna som står långt ifrån arbetsmarknaden (till exempel på grund av missbruk, kriminalitet eller nya i Sverige/ensamkommande) en möjlighet till arbete. Via Skyddsvärnets Sociala företag ges  arbetslösa, före detta sjukskrivna och personer som slussats ut från Kriminalvården möjlighet att komma närmare arbetsmarknaden.

- Vi arbetar bland annat. inom gröna tjänster, hantverk (möbler och textilier), bygg, konferens, catering och städ. Nästan 40 procent gick vidare till arbete/studier förra året. Skyddsvärnet har som enda non-profit aktör vunnit avtalet med Stockholms Jobbtorg att leverera utbildningar inom hotell och restaurang. Utbildningen är teoretisk och praktisk (ute på riktiga arbetsplatser)".

Till Visby kommer bland annat Skyddsvärnets Johanna Brixander med medarbetare (som kommer att nattvandra) , SAFE Stockholm, Erik Hall,, Sociala företag samt Lisa Mitrovic för att berätta om sina arbeten och möten med arbetslösa personer.

08.30-09.15 Från heders- och kriminalitetsproblem till driven entreprenör

09.30-10.15 Från arbetslös till etablerad på arbetsmarknaden - så gör vi!

10.20-11.15 Tillsammans kan vi Spela RISKfyllt!

11.15-12.00 Paneldiskussion
med bl.a. Pernilla Gunther (KD) och Lars Bryntesson (S)

• Medverkande: Johanna Brixander, Arbetsledare, SAFE Stockholm
  • Lisa Mitrovic, Pedagog/utbildare, Arbetsförberedande insatser Jobbtorg
  • Erik Hall, enhetschef, Skyddsvärnets sociala företag
  • Dervis Aksay, verksamhetsledare och grundare, X-CONS Haninge
  • Gustav Sundgren, ordf Riksförbundet Spelkontroll samt psykologstuderande
  • Riksförbundet Spelkontroll. Penilla Gunther, riksdagsledamot (kd), SKOOPI
  • Lars Bryntesson, kommunalråd (s) i Sigtuna, Sigtuna kommun

Kontaktpersoner:
Nilla Helgesson, direktor/VD, Skyddsvärnet,
Mobil: 0705-861361,
E-post: nilla.helgesson@skyddsvarnet.se

Eva Bernerskog, kommunikations- och pressansvarig, Skyddsvärnet,
E-post: eva.bernerskog@skyddsvarnet.se

Bild: Skyddsvärnet

Skyddsvärnet förebygger social utslagning och skapar bättre förutsättningar för människor i samhället.

Skyddsvärnet – anno 1910 förebygger social utslagning och skapar bättre förutsättningar för människor i samhället. Vi tillhör den idéburna sektorn och är partipolitiskt och religiöst obundna. Non-profit innebär att vi saknar ägare, istället återinvesteras all vinst i våra verksamheter. Återinvesteringen innebär att vi kan starta upp nya verksamheter, utöka befintliga verksamheter och skapa projekt som går i linje med vår vision och värderingar. Våra verksamhetsområden är: Individ och familj (barn, ungdomar, unga vuxna och vuxna) och arbetsintegrering.